
שמור\י תוכן
למלווה השבטי: חשוב שבתום הישיבה המרכז/ת ת/יצא עם לו”ז עבודה.
- נערוך עם מרכז השבט רשימה של כל התחומים בהם הוא עוסק במהלך תפקידו.
הרשימה יכולה לכלול דברים כמו: שיחות חניכה עם חניכים, השתתפות בישיבות בהנהגה, לוגיסטיקה, ישיבות בעירייה או במועצה, כתיבת יחידות או תכנון ישיבות, שיחות ספונטניות עם חניכים, תצפית בפעולות, מענה למיילים וכו’- ישנה חשיבות שמרכז השבט יכין את הרשימה תוך רפלקציה על הפעילות שלו.
במידה והרשימה כוללת יותר מ-10 תחומים, ננסה לכנס את התחומים לקבוצות עד שנגיע ל-8-10 קבוצות (יהיה יותר נוח לעבוד בהמשך עם מספר כזה של תחומים)
- גרף עוגה לפי חשיבות- לאחר שיצרנו את הרשימה נבקש מהמרכז להסתכל עליה ונשאל אותו/ אותה – מהי החשיבות של כל תחום ותחום במילוי תפקידו- בהתאם לחשיבות ימלא המרכז גרף עוגה.
- כעת נשאל את המרכז מה המצב בפועל? כמה זמן הוא משקיע בכל אחד מהתחומים? האם מתאים למידת החשיבות? ממה נובע הפער? האם הפער הכרחי? מדוע משקיע המרכז זמן בפעילויות שאינן חשובות וכיצד ניתן לסייע לו?
- נבדוק עם המרכז.ת איך הוא/ היא מכיר.ה את עצמו.ה בהתנהלות עם ריבוי משימות- כיצד מעריך.ה את יכולתו.ה לנהל זמן, מה הדברים בהם הוא/היא יעיל.ה יותר ומה פחות, איפה הוא/היא עלול.ה להישאב / לבזבז את הזמן, וכו’.
הערות לחונכת:
- חשוב לציין שפעילות חשובה אינה רק פעילות שחשובה למרכז, גם צרכי ודרישות ‘המערכת’, כלומר התנועה, ההנהגה או התפקיד באופן כללי נחשבים לצורך העניין ולא רק העדפותיו האישיות והערכיות של מרכז השבט.
- במהלך השיחה עשויים לעלות קשיים של המרכז להתמודד עם משימות שונות בתפקידו, שאינם קשורים בהכרח לניהול הזמן.
לחונכת יש הזדמנות לשוחח על כך עם המרכז למצוא ביחד פתרונות ולהציע עזרה אל מול אותם קשיים. במידה ואין זמן לעשות זאת בשיחה חשוב לרשום את הנושאים שעלו ולחזור אליהם בהמשך. - נבדוק עם המרכז.ת על מופעים קבועים בלו”ז שלו.ה ושגרות עבודה (ישיבות קבועות, למשל) ושיבוץ של המופעים בלו”ז.
לאחר שיבוץ המופעים שיח סביב מה מטרת כל מופע כזה בלו”ז (לשם מה נועדה ישיבה עם מרכז.ת צעיר.ה, מה חשוב שיקרה שם, מה לא צריך לקרות שם ויכול לקרות בפורום אחר, וכו’).
על מנת לסייע למרכז/ת בניהול הזמן, נבנה ביחד איתו/ה לו”ז שבועי לדוגמא.
ראשית נמלא ביחד את כל הדברים המחייבים:
ימי פעילות, ישיבות מרכזים/ות צעירים/ות, בוגרים/ות, ישיבה עם ראשי/ות שבט, הכנות לפעולות/ ישיבות, ישיבה עם מרכז/ת צעיר/ה שאני מלווה, פעולת שכבה ועוד.
לאחר מכן נוסיף את הנקודות שהן אינן מחייבות מכורח הלו”ז אך נוכחות בחיי היומיום של המרכז:
טלפונים הורים/מדריכים
שיחות אישיות
ביקורי בית
גיוסים
ועוד
בשלב האחרון נשאל את המרכז/ת מתי הוא מכניס את היוזמות שלו, את הדברים שהם מעבר ללו”ז שהם אמנם לא הכרחיים אבל בהחלט חשובים לא פחות.
כדאי להסביר למרכז נקודות חשובות:
עוגנים, מרווחי זמן, חשוב ודחוף מול לא חשוב ולא דחוף, ימי מנוחה חלופיים, שעות עבודה, הקדשת זמן לצרכים אישיים, זמני התארגנות בין ישיבות ופעולות וזמני הגעה, זמני עבודה אישית, וכו’.
לבסוף נשאל:
מה דעתך על הלו”ז שנבנה?
האם מצליח להכיל בתוכו את כלל הדברים וכמו כן גם יוזמות ורצונות חדשים וזמן עבודה אישי?
מה צריך בכדי שתוכל/י לנהל את הלו”ז כך בכל שבוע?