
שמור\י תוכן
מסר: צופים לכל. כאנשי חינוך וחברה וכשבטי צופים עלינו לרצות להיות פתוחים לילדים ובני נוער מכל קהילות החברה הישראלית. כדי להצליח להכיל בתוכנו מגוון רחב של ילדים ובני נוער, ובמקרה זה- מהגרים וילדי מהגרים (עולים וילדי עולים) עלינו להכיר, ולו במעט, את החוויה והמשבר שייתכן וחווים הם ומשפחתם, את סיפורם העברי והעכשווי. בנוסף, עלינו לנסות ולהבין מה יטיב איתם ויוביל אותם לדמות הצופה הבוגר אליו אנו שואפים.
נפתח את היחידה בצפייה בקטע מהסרט “הקול בראש” בו ריילי מגיעה לעיר חדשה ובית ספר חדש.
חלק 1
לאחר הצפייה נבקש מהמרכזות לעצום עיניים ולהיזכר או לדמיין מצב שהיה להם חדש וזר , הגעה למקום בפעם הראשונה בלי להכיר אף אחד, אולי מעבר עיר, בית ספר, מדינה, היום הראשון בצבא, נחיתה בארץ חדשה, עליה לארץ או הגירה למקום אחר, חזרה משליחות בחו”ל וכדומה. על כל אחד לדמיין לעצמו/ להיזכר בתחושות העולות (ניתן לעזור להם עם מילים כמו: פחד, בדידות, עצב, זרות, שונות, מוזר, אחר, דפיקות לב, כאב בטן, בושה, ביטחון עצמי נמוך, כולם בוחנים אותי, אני רוצה לחזור, אני רוצה לבכות, אני שונא את כל האנשים פה, אני מתגעגע לחברים שלי…)
– אופציות מתודה נוספות- הבעה יצירתית: ציור הסיטואציה והתחושה או כתיבה ברצף של החוויה והתחושות שעולות.
נבקש ממספר מרכזות/ים לשתף בחוויה עליה חשבו/ ציירו
נשאל: מה הייתם צריכים באותה הסיטואציה על מנת להרגיש תחושת ביטחון? שייכות?
הערות למדריך: בחלק זה נרצה שהמשתתפים יתחברו רגשית, תחושתית לחוויית הילד/ה או הנער/ה החווה מעבר בין תרבותי.
[נספחים] נספחים: 0
[עזרים] עזרים: רמקולים, מקרן ומחשב
[זמן] זמן פעילות: 20 דק’
נכתוב על הלוח- מהו מעבר בין תרבותי בגיל ההתבגרות? איך זה קשור אלינו?
מתחלקים לזוגות, כל זוג צופה בסרטון/ שניים( יקבלו שני קישורים לסרטונים נספח 1) עליהם לתאר את החוויה העולה מהסרטון.
שאלות מנחות: ( לכתוב על הלוח)
האם מתוארת חוויה חיובית או שלילית?
כתבו אלו חוויות קשורת לקשיים כללים בגיל ההתבגרות ואלו מעלות קשיים של מהגרים בגיל ההתבגרות
נתכנס למליאה
נבקש מהמרכזות/ים לשתף בסרטונים בהם צפו ובתשובות שענו על השאלות. מתוך הדברים נמשיג ביחד מה שונה ומיוחד בלהיות מהגר/ בן תרבות שונה בגיל ההתבגרות- הקושי הכפול של אותם מתבגרים, נחשוב מה יכול להטיב עימם ולחזק אותם.
[נספחים] נספחים:נספח 1 – רשימת סרטונים
[עזרים] עזרים: סמארטפון/ מחשב , מקרן ורמקולים
[זמן] זמן פעילות: 15 דק’
מדוע חשוב לכם כמרכזות/ים להכיר מצב זה?
כיצד מידע כזה יכול לסייע אם בכלל לחניכיותים בשבטים שלכם/ן?
מה עליכם/ן כמרכזות/ים לעשות עם המידע הזה?
מה תפקידנו בהקשר הזה?
נעבור ביחד עם המרכזים/ות על נספח 2 – מה תפקידנו?
חשוב מאוד!: לפני העברת היחידה, חשוב לקרוא את דף המידע על גיל ההתבגרות במעבר בין תרבותי ( נספח 3)
בנוסף– יש לשים דגש על נער/ה המשתייכ/ת לקהילה/ משפחה מהגרת. כלומר, גם אם הוא נולד בישראל או עלה לישראל בגיל צעיר מאוד, חוויות החיים שלו מושפעות מהגירת וקליטת הוריו וסיכוי רב שיחווה משבר בין תרבותי.