חגי תשרי: מהם חגי תשרי עבורי?

Loading

שמור\י תוכן

מסר: חגים הם הזדמנות חינוכית- הם מסמלים יותר מהכל תקופה של התחלה והתחדשות, חשבון נפש ובקשת סליחה, ציפייה לבאות לצד בחינת העבר. אנו כאנשי חינוך צריכים לעסוק בחגים עצמם- רקע, מהות, תוכן ושאילת שאלות.

2

אין

1

60 דק’

המרכזים יחולקו ל3 קבוצות ותתקיים תחרות על שאלות הקשורות לחגי תשרי- בכדי להכניס אותם לאווירה…

חידון חגי תשרי

  1. כיצד נקרא ראש השנה בתורה?  יום תרועה או זיכרון תרועה
  2. באיזה חודש חל ראש השנה לפי התורה? השביעי
  3. מדוע תוקעים בשופר של איל לפי המשנה? כדי לזכור עקידת יצחק בן אברהם
  4. כמה תקיעות תוקעים בכל יום בשופר? 100
  5. כיצד נקראים הקולות היוצאים מן השופר? תקיעה שברים תרועה
  6. מדוע אין תוקעים בשופר בערב ראש השנה? להפסיק בין תקיעות רשות של אלול לחובה של ראש השנה
  7. מה מסמל התפוח בדבש? שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה
  8. מה מסמל ראש של כבש? שנהיה לראש ולא לזנב
  9. מה מסמל הרימון? שירבו זכויותינו כרימון
  10. מה מסמל  הסלק?שיסתלקו אויבנו ושונאינו
  11. מה מסמל ראש של דג? שנפרה ונרבה כדגים
  12. מה מסמלת חלה עגולה? הגלגל החוזר של השנה
  13. מה מסמלת הדלעת? (בארמית קרא) יקראו זכויותינו או קרע את רוע גזר דיננו
  14. מה מסמל הגזר? שיגזרו עלינו גזרות טובות (או ביידיש “מרן”-שירבו זכויותינו)
  15. מהו מנהג “תשליך”? מתי נעשה? הליכה לשפת ים או נהר להשליך חטאים לאחר מנחה ביום ראשון
  16. כיצד נקרא המנהג לסובב מעל הראש בערב יום כיפור תרנגול או כסף? כפרות
  17. על אילו עבירות אין יום הכיפורים מכפר? בין אדם לחברו
  18. כיצד נקראת התפילה הראשונה של יום כיפור וכיצד נקראת האחרונה? כל נדרי, נעילה
  19. מה הטעם למצוות סוכה? זכר ליציאת מצרים
  20. מהו השם של היום האחרון של חול המועד סוכות? הושענה רבא
  21. איזו מגילה קוראים בשבת חול המועד סוכות? קהלת
  22. מי הם 7 האושפיזין? אברהם יצחק יעקב יוסף משה אהרן ודוד

[נספחים] נספחים: אין

[עזרים] עזרים: אין

[זמן] זמן פעילות: 10 דק’

הקבוצה מתחלקת ל3 קבוצות – כל קבוצה תקבל קטע מידע על אחד החגים: ראש השנה, יום כיפור וסוכות. ותנהל בעקבותיו דיון. על הקבוצה לאסוף רשמים ולרשום נקודות על החג אותו למדה לקראת הדיון ההנהגתי של כל הקבוצות.

[נספחים] נספחים: קטעי קריאה

[עזרים] עזרים: אין

[זמן] זמן פעילות: 20 דק’

עדיין באותן קבוצות – כל מרכז מקבל את השיר “סליחה” של אהוד מנור וקוראים אותו ביחד לאחר מכן נפזר על הרצפה משפטים ומבקשים לבחור משפט שמתחברים אליו

  • בבקשת סליחה יש מרכיב של חולשה
  • בקשת סליחה היא דרך לתקן דברים
  • בקשת סליחה היא הודעה בטעות
  • בקשת סליחה היא ביטוי לעוצמה
  • שמבקשים ממני סליחה זה מביך אותי
  • יש בי הערכה גדולה למי שמבקש סליחה
  • קל לי מאוד לסלוח
  • לרוב אין לי אמון במי שמבקש ממני סליחה כי יש לי תחושה של לא בא מהלב
  • אין באמת טעם לבקש סליחה – זה לא מוחק את תחושת הפגיעה
  • למה סליחה חשובה כאנשי חינוך?
  • למה חשוב ללמד את החניכים שלנו לסלוח? לבקש סליחה?
    איך עושים את זה?
  • למה סליחה חשובה כאנשי חינוך?
  • למה חשוב ללמד את החניכים שלנו לסלוח? לבקש סליחה?
    איך עושים את זה?

[עזרים] עזרים: אין

[זמן] זמן פעילות: 20 דקות

נחזור למליאה ונשאל את כל הקבוצות:

-מי נמצא במרכז בכל אחד מהחגים? (ביום כיפור – הפרט, בסוכות  – העם, בראש השנה – העולם)

-מהם הערכים הגלומים בכל חג?

-האם הם רלוונטיים לחיינו כיום?

-בכל אחד מהחגים יש ניסיון “לתקן” ו”לשפר” – מה מנסים לשפר בכל אחד מהחגים? מה לדעתכם יכול להניע אנשים לעשות שינויים? האם זה תפקידנו?

[נספחים] נספחים: אין

[עזרים] עזרים: אין

[זמן] זמן פעילות: 10 דקות

חבר.ת צוות הנהגה יקר.ה!

תכנית ההכשרות למרכזי.ות שבטים נבנתה מתוך ראיה הוליסטית
המסתכלת על כלל ההכשרות שמרכז.ת השבט עובר.ת מרגע הכניסה לתפקיד.

התכנית בנויה מהכשרות הסמכה
המועברות בפורום תנועתי – קורס בסיסי, קורס מתקדם והכשרת בטיחות.

אתר זה נועד לשמש ככלי עבורך, חבר.ת צוות ההנהגה, לבנות תכנית הכשרות מקיפה,
איכותית ומדויקת עבור מעגל המרכזים.ות בהנהגתך.

בהצלחה!
דילוג לתוכן