
שמור\י תוכן
מסר: חגים הם הזדמנות חינוכית- הם מסמלים יותר מהכל תקופה של התחלה והתחדשות, חשבון נפש ובקשת סליחה, ציפייה לבאות לצד בחינת העבר. אנו כאנשי חינוך צריכים לעסוק בחגים עצמם- רקע, מהות, תוכן ושאילת שאלות.
המרכזים יחולקו ל3 קבוצות ותתקיים תחרות על שאלות הקשורות לחגי תשרי- בכדי להכניס אותם לאווירה…
חידון חגי תשרי
- כיצד נקרא ראש השנה בתורה? יום תרועה או זיכרון תרועה
- באיזה חודש חל ראש השנה לפי התורה? השביעי
- מדוע תוקעים בשופר של איל לפי המשנה? כדי לזכור עקידת יצחק בן אברהם
- כמה תקיעות תוקעים בכל יום בשופר? 100
- כיצד נקראים הקולות היוצאים מן השופר? תקיעה שברים תרועה
- מדוע אין תוקעים בשופר בערב ראש השנה? להפסיק בין תקיעות רשות של אלול לחובה של ראש השנה
- מה מסמל התפוח בדבש? שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה
- מה מסמל ראש של כבש? שנהיה לראש ולא לזנב
- מה מסמל הרימון? שירבו זכויותינו כרימון
- מה מסמל הסלק?שיסתלקו אויבנו ושונאינו
- מה מסמל ראש של דג? שנפרה ונרבה כדגים
- מה מסמלת חלה עגולה? הגלגל החוזר של השנה
- מה מסמלת הדלעת? (בארמית קרא) יקראו זכויותינו או קרע את רוע גזר דיננו
- מה מסמל הגזר? שיגזרו עלינו גזרות טובות (או ביידיש “מרן”-שירבו זכויותינו)
- מהו מנהג “תשליך”? מתי נעשה? הליכה לשפת ים או נהר להשליך חטאים לאחר מנחה ביום ראשון
- כיצד נקרא המנהג לסובב מעל הראש בערב יום כיפור תרנגול או כסף? כפרות
- על אילו עבירות אין יום הכיפורים מכפר? בין אדם לחברו
- כיצד נקראת התפילה הראשונה של יום כיפור וכיצד נקראת האחרונה? כל נדרי, נעילה
- מה הטעם למצוות סוכה? זכר ליציאת מצרים
- מהו השם של היום האחרון של חול המועד סוכות? הושענה רבא
- איזו מגילה קוראים בשבת חול המועד סוכות? קהלת
- מי הם 7 האושפיזין? אברהם יצחק יעקב יוסף משה אהרן ודוד
[נספחים] נספחים: אין
[עזרים] עזרים: אין
[זמן] זמן פעילות: 10 דק’
הקבוצה מתחלקת ל3 קבוצות – כל קבוצה תקבל קטע מידע על אחד החגים: ראש השנה, יום כיפור וסוכות. ותנהל בעקבותיו דיון. על הקבוצה לאסוף רשמים ולרשום נקודות על החג אותו למדה לקראת הדיון ההנהגתי של כל הקבוצות.
עדיין באותן קבוצות – כל מרכז מקבל את השיר “סליחה” של אהוד מנור וקוראים אותו ביחד לאחר מכן נפזר על הרצפה משפטים ומבקשים לבחור משפט שמתחברים אליו
- בבקשת סליחה יש מרכיב של חולשה
- בקשת סליחה היא דרך לתקן דברים
- בקשת סליחה היא הודעה בטעות
- בקשת סליחה היא ביטוי לעוצמה
- שמבקשים ממני סליחה זה מביך אותי
- יש בי הערכה גדולה למי שמבקש סליחה
- קל לי מאוד לסלוח
- לרוב אין לי אמון במי שמבקש ממני סליחה כי יש לי תחושה של לא בא מהלב
- אין באמת טעם לבקש סליחה – זה לא מוחק את תחושת הפגיעה
- למה סליחה חשובה כאנשי חינוך?
- למה חשוב ללמד את החניכים שלנו לסלוח? לבקש סליחה?
איך עושים את זה?
- למה סליחה חשובה כאנשי חינוך?
- למה חשוב ללמד את החניכים שלנו לסלוח? לבקש סליחה?
איך עושים את זה?
נחזור למליאה ונשאל את כל הקבוצות:
-מי נמצא במרכז בכל אחד מהחגים? (ביום כיפור – הפרט, בסוכות – העם, בראש השנה – העולם)
-מהם הערכים הגלומים בכל חג?
-האם הם רלוונטיים לחיינו כיום?
-בכל אחד מהחגים יש ניסיון “לתקן” ו”לשפר” – מה מנסים לשפר בכל אחד מהחגים? מה לדעתכם יכול להניע אנשים לעשות שינויים? האם זה תפקידנו?
[נספחים] נספחים: אין
[עזרים] עזרים: אין
[זמן] זמן פעילות: 10 דקות