תנועת הצופים כמנוף למוביליות חברתית | צופים לכל

Loading

שמור\י תוכן

מטרות

  • התנועה כמנוף למוביליות חברתית – הזדמנויות בחינוך וצמצום אי שוויון (חברת מופת). מה תנועת הצופים יכולה לתת לחניכים/ות שלה ולתרום למוביליות החברתית שלהםן. יחידה רעיונית תפיסתית, עוברת שנייה

 

מהי מוביליות חברתית – השראה וייצוג | 30 דק’

סרטון של הגוינט עם הסבר על מוביליו חברתית, מפת הידע והכלים

 

פדלט עם פירוט של 3 התחומים המשפיעים על מוביליות:

 

מאפייני שכונה/ישוב סביבה ביתית סביבה לימודית
תשתיות מוזנחות וזיהום שלומות (הורים) אקלים כיתתי ובית סיפרי
שירותים קהילתיים קונפליקט ביתי מאפייני מורים
ריבוי מודלים לחיקוי סביבה פיזית בטוחה ומותאמת
קבוצת שווים מקדמת מתח כרוני ועקה (הורים)
מסוגלות קולקטיבית משאבים חומריים
מעורבות אזרחית משאבי זמן ופניות
יציבות האוכלוסיה הון חברתי
שירותים ציבוריים מעורבות הורית
נורמות וציפיות ידע הורי
סגרגציה כלכלית חום ותמיכה רגשית
סדר ציבורי ותחושת ביטחון הזנחה הורית
אמון, חיבוריות ותחושת ביטחון בריאות ואורח חיים (הורים)
איתור מוקדם של עיכובים וקשיים
אינטראקציות איכותיות

 

כל אחת עוברת על המאפיינים ומסמנת בלייק כל מאפיין שהיא חושבת שיש לנו יכולת השפעה עליו או דרך לתת לו מענה. למשל: קבוצת שווים מקדמת, או משאבי זמן ופניות (אנחנו לא יכולים לייצר את זה להורים אבל למדריכים שלנו יש פנאי לעסוק עם החניכים/ות בנושאים חברתיים, ריגשיים וכד’)

נשלח להן גם את מפת הידע כדי שיוכלו להרחיב ולקרוא על מאפיינים שלא ברורים להן, ונעבור בינהן כדי לענות על שאלות.

 

אחרי שסיימו נראה מה המאפיינים הבולטים שסימנו, ואז נראה את כלי התיעדוף – איך גורם מסוים שאני משפיעה עליו יוצר השפעה גם על גורמים אחרים הקשורים למוביליות חברתית.

 

דיון – מה מקום התנועה בצימצום אי שיוויון? | 15 דק’

  • מה מקום התנועה בצימצום אי שיוויון? כמה אנחנו מתעסקות בזה בתוך העשייה שלנו?
  • מה המצב הרצוי מבחינתכן להתעסקות בתחום? (איך זה בא לידי ביטוי)
  • האם התנועה יכולה להיות מנוף למוביליות חברתית? של מי? (רק לחניכים שלנו, לקהילות, מעגל שלישי?)

 

חשיבה משותפת | 10 דק’

נתפצל לקבוצות של 4 משתתפות וכל קבוצה תענה על השאלות בנספח:

  • אילו הזדמנויות חינוכיות אנחנו כתנועה יודעות לתת היום?
  • אילו הזדמנויות נראות לעין אך לא מושגות נכון להיום?
  • לאן עוד אנחנו יכולות להתפתח? (אולי את 3 השאלות האחרונות לתת כדיון עם דף עבודה בקבוצות קטנות ואז נאסוף את ההצעות)

 

דיון | 10 דק’

נתכנס חזרה

כל קבוצה תציג הזדמנות 1 מכל שאלה (הזדמנות שקיימת היום בתנועה, נראת לעין אך לא מושגת/מקודמת היום, הצעה להזדמנות חדשה)

  • מה הקשר של כל זה לחברת מופת? מהי חברת מופת בעיניכן?

 

סיכום | 10- דק’

סרטון על ריצפה דביקה (מרוץ ל100 דולר).

הסבר

זו המציאות ואי אפשר להתעלם ממנה. הדבר הראשון כדי להתחיל ולשנות את אותה הוא לפתח אליה מודעות. לא רק אצלינו, אלא גם אצל המרכזים/ות שלנו והשכבג שלנו (כדי לעשות את זה אנחנו צריכות לייצר להםן מפגשים עם מי ששונה מהםן עוד כשהםן חניכים/ות – שנת ז כשנת מפתח).

מנגד, אנחנו מבינות היום שאנחנו יכולות להתחיל במשהו אחד, או שניים או שלושה שאם נתחיל בהםן נוכל לייצר אדוות שימשיכו ויחוללו שינויים נוספים בחיי החניכים/ות ובסביבה שלהםן.

חברת מופת בעיניי כי כזאת שממשיכה לנסות ולחולל שינוי בעבור הפרטים שבה ומתמידה בכל כל עוד יש עוולה המתקיימת בה. חברה כזאת היא לא רק מה שמושג בקצה במסע, אלה היא זו שלא מוותרת לאורכו כי היא מבינה שכל הפרטים בה חשובים, לא הבדל כזה או אחר.

 

https://www.thejoint.org.il/digital-library/%D7%9E%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%99%D7%AA/

מידע מארגון הג’וינט

https://youtu.be/uZLVxnmpXpA?si=M1tYoEAG7C-GpqL6

סרטון על רצפה דביקה מוביליות חברתית

בנוסף, מצ”ב קובץ וורד עם היחידה.

חבר.ת צוות הנהגה יקר.ה!

תכנית ההכשרות למרכזי.ות שבטים נבנתה מתוך ראיה הוליסטית
המסתכלת על כלל ההכשרות שמרכז.ת השבט עובר.ת מרגע הכניסה לתפקיד.

התכנית בנויה מהכשרות הסמכה
המועברות בפורום תנועתי – קורס בסיסי, קורס מתקדם והכשרת בטיחות.

אתר זה נועד לשמש ככלי עבורך, חבר.ת צוות ההנהגה, לבנות תכנית הכשרות מקיפה,
איכותית ומדויקת עבור מעגל המרכזים.ות בהנהגתך.

בהצלחה!
דילוג לתוכן