
שמור\י תוכן
הדרכת חניכים הינה זכות ואחריות גדולה. המילה הדרכה טומנת בחובה את משמעותה- דרך – להראות לאחרים את הדרך, להוביל אותם – תפקיד המהווה מנוף להשפעה.
זו הזדמנות לתרומה משמעותית בתהליך פיתוחם האישי – הרגשי, החברתי והערכי – של החניכים ושל המדריכים.
הדרכה טובה מהותה היא הקשר בין המדריכ.ה לחניכ.ה, הנוצר באמצעות העברת פעולות, טיולים, מחנות, שיחות קבוצתיות ואישיות.
תנועת הצופים שמה לה דגש להכשיר את המדריכים להיות אנשי חינוך המצליחים לראות את החניכים כפי שהם, להצמיח ולפתח אותם כיחידים וכקבוצה, ליצוק בהם ערכים ולהתפתח יחד איתם.
תפקיד הרשג”ד הוא אחד התפקידים החשובים והמשפיעים בשבט. הרשג”ד מתווה את התפיסה החינוכית של הגדוד ומוביל את צוות המדריכים להטמעתה של תפיסה זו ולהפיכתה לתהליך חינוכי משמעותי.
תפיסה זו של תפקיד הרשג”ד מבוססת על האמונה כי הרשג”ד הוא קודם כל מדריך מוביל ואיש חינוך וככזה הוא מוביל את הצוות ואת חניכי הגדוד. משום כך, על הרשג”ד להוות דוגמא אישית, לגבש תפיסה חינוכית, להדריך וללוות את הצוות שלו, לדאוג להעשרתם והכשרתם ולקדם תהליכים חינוכיים בגדוד.
במטרה להטמיע, בצורה הטובה ביותר, את תפיסת תפקיד הרשג”ד ותפיסת תפקיד המדריך כפי שהוצגו מעלה, הקורס בנוי משלושה צירים מרכזיים:
1. גיבוש תפיסת תפקיד הרשג”ד בשבט ומתן כלים ליישומה.
2. גיבוש תפיסה למושג “הדרכה טובה”
3. גיבוש ערכים ועמדות (בחינה במה אני מאמין – מול כיצד אני פועל)
מטרות הקורס:
1. החניך יעצב את תפיסת התפקיד והאחריות האישית שלו, ויבין את תפקידו .
2. החניך יוכשר לתפקיד רשג”ד בשבט תוך הקניית כלים ומיומנויות אשר ישמשו אותו בתפקידו.
להלן חוברת ההדרכה של הקורס: