הצופה איש משמעת: מהי משמעות המידה הצופה איש משמעת ומהו הערך החינוכי הרלוונטי עבורנו?

Loading

שמור\י תוכן

המסר: לחינוך במשמעת יש תפקיד בצופים, אנו צריכים לברר מהי משמעות המשמעת אליה אנו מחנכים. החינוך למשמעת חשוב כי הוא מפתח משמעת עצמית ויכולת לעבוד ביחד, לפי הכללים שנקבעו במשותף. כמו כן, יש סוגי משמעת שונים שמתאימים בתנאים שונים ולצידם אנחנו צריכים לחנך לחשיבה ביקורתית וחופשית.

2

אין

1

60 דק’

נכתוב על הלוח את המילה : משמעת ונבקש מהמרכזים לזרוק אסוציאציות למילה.

נצפה שיכתבו בין השאר ביטויים כמו: צבא, חוק וסדר, משמעת עצמית, גבולות, כללים, הפרעות בבית ספר, עונשים..

  • נשאל- האם יש מתח / ניגוד בין משמעת לחינוך?
  • איפה הערכים החינוכיים של הצופים מתחברים למשמעת?
  • איפה הם סותרים?
  • אז מה זה אומר?

[נספחים] נספחים: אין

[עזרים] עזרים: לוח מחיק

[זמן] זמן פעילות: 20 דק’

נחלק לרביעיות, כל רביעייה תקבל דף טקסטים עם משמעויות שונות למילה משמעת.

שאלות לדיון-

  • אילו סוגים שונים של משמעת קיימים?
  • מהם היתרונות והחסרונות של סוגי המשמעת השונים?
  • מתי משמעת חשובה? באילו תנאים היא טובה? מהם המאפיינים המיוחדים של משמעת בצבא? בספורט? בבטיחות? בכללים של משחק?
  • מתי נחנך להיות ממושמעים ומתי נחנך לחשיבה ביקורתית וחופשית? מהם המקומות שאין עליהם שיח וחשובים להקשיב לכללים?
  • האם יש מקומות שאנחנו מגדירים כמקומות של משמעת משום שקל לנו?
  • אילו מנגנונים נוספים ליצירת הקשבה ושיתוף פעולה יש לנו?
  • האם משמעת אינה פוגעת בעיקרון של החינוך הבלתי פורמלי- סימטריה? מהיכן הגיע אלינו המשמעת?
  • איפה בצופים אנחנו משתמשים במשמעת באופן שאינו נכון? והיכן באופנים נכונים?
  • לאיזה משמעת אנחנו מחנכים – הצופה איש משמעת?

[נספחים] נספחים: טקסטים

[עזרים] עזרים: אין

[זמן] זמן פעילות: 25 דק’

נחזור למעגל וכל אחד מהמרכזים ישתף מהי משמעת עבורו לאחר היחידה ולאיזה משמעת ירצה לחנך את חניכיו.

[נספחים] נספחים: אין

[עזרים] עזרים: אין

[זמן] זמן פעילות: 15 דק’

המשמעת שאליה נחנך אינה משמעת צבאית או משמעת חיצונית המוטלת מתוך החובה לציית. אנו נחנך לבניית משמעת ולכללי משמעת אשר מאפשרים לנו לחיות בחברה ואשר כלליה נבנים באופן משותף כחלק מהתהליך החינוכי ומתוך ההבנה כי כללי המשמעת מסייעים לנו להסדיר את החיים שלנו בחברה. הקבוצה, השבט וההנהגה מהווים חברה בה חיים אנשים רבים ובכך יש לנו דגם המלמד אותנו על החיים בחברה.

[נספחים] נספחים: אין

[עזרים] עזרים: אין

[זמן] זמן פעילות: אין

חבר.ת צוות הנהגה יקר.ה!

תכנית ההכשרות למרכזי.ות שבטים נבנתה מתוך ראיה הוליסטית
המסתכלת על כלל ההכשרות שמרכז.ת השבט עובר.ת מרגע הכניסה לתפקיד.

התכנית בנויה מהכשרות הסמכה
המועברות בפורום תנועתי – קורס בסיסי, קורס מתקדם והכשרת בטיחות.

אתר זה נועד לשמש ככלי עבורך, חבר.ת צוות ההנהגה, לבנות תכנית הכשרות מקיפה,
איכותית ומדויקת עבור מעגל המרכזים.ות בהנהגתך.

בהצלחה!
דילוג לתוכן