
שמור\י תוכן
מסר : מוטלת עלינו האחריות לזהות את הנקודות והסיטואציות הבעייתיות, לפעול על מנת למנוע אותן/ם (או לחילופין- להגיב אליהן/ם) וליצור סביבה בטוחה ככל האפשר עבור כל באי ובאות השבט.
מזכירים למשתתפים את 2 ההכשרות הקודמות שעברו בנושא ואת הדברים שמרכזיים שעלו בכל הכשרה. דנים בשאלה “האם בעקבות ההכשרות השונות השתנתה הגישה שלי? האם אני שם/ה לב לדברים שלא שמתי לב אליהם קודם לכן?“; האם ההכשרות העניקו לי נקודת מבט חדשה על התנהגויות שבעבר החשבתי כנורמטיביות והיום אני שמ/ה לב שהן עלולות לחצות גבולות, לעודד הבנייה מגדרית כן עלולות לשעתק את “תרבות האונס”?.
נספחים: אין
עזרים: אין
זמן פעילות: 15 דק’
מחלקים את המשתתפים לקבוצות קטנות (כ-5 משתתפים בקבוצה). מטרת כל קבוצה היא ליצור את התמונה המיטבית- התרבות והאקלים הרצויים בשבט בהקשר למיניות. לטובת העניין יקבלו הקבוצות בנק מילים שיכולות לעזור בניסוח.
בנק מילים: מותר, אסור, טוב, רע, חופשי, צנוע, חשוף, בטוח, מוגן, התנסות, הנאה, מפחיד, לעודד, לגיטימי, מרחב, עונשים, ידע, כלים, שיחות, שאלות, תשובות, טבעי, פוגעני, נורמלי, סוטה, אחריות, מנדט, שותפים, שונות, בנים, בנות, מין, מגדר, העדפה מינית, אלימות, הטרדה, פגיעה (אפשר להוסיף עוד מילים לבחירתכן/ם)
לאחר שכל קבוצה הגדירה את האקלים המיני האידיאלי שלה, מתכנסים במליאה ומציגים את התוצרים.
הערות : על מנחה הקבוצה להתייחס לתוצרים ולגזור ביחד עם המשתתפים את העקרונות המנחים או המאפיינים המרכזיים אותם מציגים המשתתפים בהקשר לאקלים המיני האידיאלי בשבטים. לאחר שכל הקבוצות סיימו להציג את התוצרים והתקבלה על הלוח רשימה של המאפיינים וההתנהגויות הרצויות חשוב לדון עם המשתתפים באתגרים (או הבעיות) בהם ניתקל בבואנו לייצר אקלים שכזה.
לשים לב: השבטים הם מרחבים בלתי פורמליים המאפשרים חופש פעולה גדול יותר ממסגרות פורמליות, ובכך מזמנים, גם התנהגות מינית מפורשת ומוחצנת יותר. בנוסף, בגיל ההתבגרות המיניות היא דומיננטית בעיצוב הזהות האישית וכן מהווה חלק אינטגרלי ממנה. את המיניות לא נוכל להעלים, אבל כן נוכל לצפות לכך שהמרחב השבטי יהיה נקי מסקסיזם, שוביניזם והתנהגויות חוצות גבולות בדיבור ו/או במגע.
נספחים: 0
עזרים: כרטיסיות עם מילים או דף עם רשימת מילים
זמן פעילות: 25 דק’
הערות : בתחילת הפעילות הזו מחלקים לכל משתתף/ת דף עליו ירשמו תובנות ומחשבות שעלו בו במהלך הדיונים הקצרים אודות התרחישים. חשוב לתת זמן בסיום כל דיון על תרחיש לכתיבת התובנות והמחשבות של המשתתפים.
חשוב לבחון את המסקנות שהצוות הגיע אליהן, ובמידה והמסקנה לא מתאימה לקו התנועתי יש להגיד איך לדעתכן/ם ראוי לנהוג. חשוב להשתמש במשקפיים מגדריות על מנת לבחון את הסיטואציות, ולחשוב על ההשלכות של כל החלטה.
חלוקת הדף ‘איך להתערב במקרה של סיטואציה בעייתית?‘ ומעבר על החלקים השונים שבו.
כל משתתף/ת שמעוניין/ת בכך- יוכלו לשתף בתובנות ומחשבות שעלו בו בחלק הקודם של הפעילות. לאחר מכן, מנחה הקבוצה ישתף את הקבוצה בדגשים שלו להתמודדות עם האקלים המיני היומיומי בשבטים.
הערות : דגשים אליהם כדאי שהמנחה יתייחס:
- שמירה על איזון- איך מתייחסים לסיטואציות בלי להרגיש טרחניים או לא קשורים?
- שימוש באמצעים חינוכיים ולא טיפוליים/ “משטרתיים” דוגמת שיחה קבוצתית או פעולה בנושא.
- “יצירת קואליציה”- לרתום אנשים נוספים למסר ולתפיסה.