
שמור\י תוכן
מדריכים ומדריכות יקרים.ות,
המפגשים הקרובים עם החניכים והחניכות יהווה בעבורנו פלטפורמה לעידוד שיח רגשי-קבוצתי, להתחזקות משותפת ולהגברת החוסן האישי והקולקטיבי נוכח המציאות המורכבת אותה אנו חווים.ות בימים האחרונים. בקובץ הבא ריכזנו הצעות לפעילויות שיסייעו לנו לנהל את המפגשים הקבוצתיים בדגש על עידוד שיח רגשי-קבוצתי שעתיד לאפיין את המפגש הראשון עם החניכים.ות מאז תחילת המצב הבטחוני הנוכחי. הפעילויות מותאמות להעברה פרונטלית ומקוונת כאחד.
הצעות לפעילויות המעודדות שיח רגשי-קבוצתי:
Point Of Me– נבקש מהמשתתפים.ות לבחור תמונה אחת מהרשת/ מהזיכרון בפלאפון שמבטאת את תחושותיו ומחשבותיו בנוגע למצב. נאפשר למי שרוצה להקרין את התמונה על המסך ולשתף מדוע בחר בתמונה זו. במצב שבו המפגש פרונטלי ניתן להציג את התמונות דרך הפלאפון לשאר המשתתפים.ות.
ציורים מדברים- נבקש מכל אחד ואחת מהחניכים.ות להצטייד בדף לבן ובצבעים לפני המפגש. במהלך המפגש ננחה את המשתתפים.ות לצייר את הדבר הראשון שעליו הם.ן חושבים.ות נוכח המצב (ניתן גם לצייר בתוכנת הצייר במחשב) ולתת שם לציור שציירו. נאפשר למי שרוצה לשתף בצייר בציור ובמחשבה מאחוריו.
כתיבת רצף מונחת– תרגיל בכתיבה יוצרת שבמסגרתו המשתתף.ת כותבים בלי לעצור ובלי לחשוב במשך מספר דק’ (3-15 דק’ לפי בחירת המנחה). במשך הזמן המוגדר המשתתף.ת לא מורשה לדבר או להפסיק לכתוב. פתיחת הפעילות תכלול הסבר על הפעילות ועל הכללים תוך הדגשת ההנחיה כי כתיבת המשתתפים.ות תישאר חסויה (מי שת.ירצה לשתף אח”כ באופן פרטי את המדריך.ה מוזמן.ת). חשוב ליצור אווירה מאפשרת ומרחב פרטי לכל המשתתפים.ות. נקרין על המסך/ נכתוב על הלוח מספר שאלות מנחות שבחרנו מראש וינחו את הכתיבה.
איך אני מגיע.ה לפה היום?
ממה אני מפחד.ת?
מה סייע לי להתחזק בימים האחרונים?
מה הכוחות החדשים שגיליתי בעצמי?
כיצד אני יכול.ה להעצים כוחות אלה?
מה הקבוצה בצופים מהווה בעבורי בימים אלה?
מה אני צריך.ה מהקבוצה שלי בצופים? מה אני צריך.ה מצוות ההדרכה שלי?
בסוף הפעילות נאפשר למשתתפים.ות לשתף בחווית הכתיבה בלבד ולא בדברים שכתבו בהתאם להנחיה שניתנה מראש. שימו לב- אם תבחרו כן לאפשר שיתוף בדברים שנכתבו יש לבצע תיאום ציפיות על כך בפתיחת הפעילות.
איוורור רגשות- נדפיס את לוח הקלפים/ נקרין אותו על המסך וכל אחד.ת מהמשתתפים.ות ייבחר משפט אליו י.תרצה להתייחס.
מה הכוחות שבי?
מתודה 1- השראה
נקריא לחניכים.ות את הטקסט הבא:
כוח על/ מיקה בן שאול
אילו יכולתי לבקש לי כוח-על
לא הייתי מבקשת זוג כנפיים.
סנפירים,
או לייזר מהעיניים;
הייתי מבקשת רק את היכולת להציץ טיפה קדימה
להציץ קדימה יום
לוודא שגם מחר יהיה בסדר
לחזור להווה
ולנשום.
נשאל:
מה דעתכם.ן על השיר?
איזה תחושות, מחשבות, תהיות הוא מעורר בכם.ן?
מתודה 2- שיתוף
בחלק זה ניתן להיעזר ב’קלפי הכוחות שבי’ הנמצאים כאן– במקרה של פעולה פרונטלית אפשר להדפיס את הקלפים, במקרה של פעולה מקוונת ניתן לשלוח אותם ולאפשר למי שבוחר לשתף להקרין את הקלפים בהתאם לשאלה שבחר לענות עליה.
מהו כוח העל שקיים בכם.ן ומסייע לכם.ן להתמודד עם המצב?
איזה כוח על קיים בכם.ן והייתם.ן רוצים להשתמש בו יותר?
האם גיליתם.ן בעצמכם.ן כוח חדש ששימח אתכם.ן? מהו?
מה כוח העל שהייתם.ן רוצים לפתח בעצמכם.ן? מה הכלים שעומדים.ות לרשותכם.ן כדי לפתח אותו?