
שמור\י תוכן
מסר מרכזי: חודש הימים הלאומיים מזמין אותנו לעסוק במגוון שאלות – זיכרון אישי מול זיכרון קולקטיבי? מי מונצח ומי לא? מה מהות הימים השונים? מה ניתן לקדם בעזרת ימים אלו ועוד. התשובות הן לא חד ממדיות וניתן ואף צריך לחשוב, לתכנן ולהתאים לצרכים השונים ולרצונות העולים מהשטח.
מתודה ראשונה: הבעה יצירתית + פירוק:
אופציה ראשונה:
נחלק את המרכזיםות לחמש קבוצות, כל קבוצה תקבל חומר יצירה שונים ותצטרך להכין פלייאר ליום הזה.
השלב הראשון יהיה העמקה בימים באינטרנט או בחומרים מודפסים שונים
הפלייאר צריך לכלול: שם היום, מה הוא בא להנציח, משהו חדש שלמדתי על היום/ עובדה מעניינת.
הקבוצות – יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, יום העצמאות, יום הניצחון על גרמניה הנאצית, יום ירושלים, יום הנספים בסודן
אופציה שנייה:
נחלק את המרכזותים לחמש קבוצות, כל קבוצה תעבוד על פורמט מוכן של מצגת עליה צריכים.ות לבנות הצגה של יום לאומי בהתאם לקבוצה. עליהם.ן לנסות לתכנן את ההצגה בצורה הכי מקצועית שניתן תוך כדי מענה על השאלות הבאות:
מהו מקור היום?
איך מציינים.ות אותו במקומות שונים בארץ?
חידוש על היום מתוך ההעמקה שנעשתה בקבוצה
סוגיות בנושא רלוונטיות ציון היום
דיון ערכי שהיום הזה מזמן
סרטונים קשורים
מתודה שנייה: שיתוף
כל קבוצה תציג את השקופית שהכינה לכלל המעגל או שנתלה את כל הפוסטרים של הימים ונבקש מהמרכזים.ות לעבור בין האופציות השונות ולשאול את עצמם.ן 3 שאלות (ניתן לענות בכתב, להכין דף לכתיבה עליו או לחשוב בעל פה)
- האם היום הזה מצוין בשבט? אם כן – איך? אם לא – למה?
- מה הייתי רוצה לעסוק בו ביום הזה בשבט?
- מה מחבר את היום הזה אליי? לשכב”ג? לשבט? לשכונה? לעיר?
לאחר מכן נחזור למליאה ונשתף במחשבות השונות וננסה להבין ביחד מה הקולות השונים שעולים במעגל.
מתודה שלישית: חשיבה משותפת
ביחד עם המעגל ננסה להבין איך נציין את חודש הימים הלאומיים בשבט?
– האם יש מנהגים קבועים בשבט? מהם?
– מה הייתם.ן רוצים.ות לקיים ביום הזה? איזו שיחה לדעתכן.ם היה הכי נכון לקיים?
– מי מחליט.ה איך נציין את הימים האלו? כמה בחירה יש לעומת כמה שגרת שבט קיימת?
– את מי הטקס משרת? את המשפחות שמגיעות אליו? את חברי.ות השכב”ג שיוצרים אותו?
– האם יש התייחסות לחודש כולו? או שכל אירוע מצוין בנפרד? למה הכל מכונס לחודש אחד?
אפשר לייצר ביחד בנק רעיונות לפעילויות אפשריות לימים לאומיים – מעגלי שיח, טקס, חדר הנצחה, עדות ועוד.
הערות למדריך.ה: המטרה בדיון סיכום הוא לא בהכרח לצאת עם שינוי המנהגים הקיימים אלא בעיקר לעורר מחשבה, לנסות להבין האם יש אפשרות לחדד מנהגים קיימים או להוסיף חדשים ובעיקר לנסות להזכיר שהימים האלו מטרתם להזכיר ולהנציח הקרבה, מאבק על המשך קיום העם היהודי אך גם מניעת אלימות וגזענות ואחריות לחברה מתוקנת.