
שמור\י תוכן
מתודה ראשונה: ייצוג
נתלה על קיר משפטים (סטיקרים) מתוך “שירת הסטיקר” של הדג נחש. כל מרכז.ת ת.יקבל מדבקות בשני צבעים – פוליטי או לא פוליטי.
נבקש להסתובב בין המשפטים ולהדביק – האם המשפט הוא פוליטי או לא?
זמן: 10 דקות | ציוד: מדבקות בשני צבעים | נספחים: מילות השיר ‘שירת הסטיקר’
מתודה שנייה: דיון בשאלה:
נקיים דיון קצר על בסיס השאלות:
- מה נחשב פוליטי?
- מה זה בכלל פוליטי?
- האם היה משפט שהתלבטת אם הוא פוליטי או לא? מה היה מבלבל?
- מה ברור לנו שפוליטי?
נקריא את ההגדרה למילה פוליטי/פוליטיקה:
פוליטי: מדיניות (פוליטיקה) היא תחום הפעילות האנושית העוסק בכוחות הפועלים בחברה או במדינה, בשימוש שנעשה בהם ובחלוקתם. כל דבר שקשור ביחסי כוח ובחלוקת משאבים (כסף, שטח, פרסום) הוא פוליטי (מוויקיפדיה). האם שיניתם את דעתכם עכשיו, משאתם מכירים את ההגדרה?
כעת נבקש מכל משתתף ומשתתפת לרשום על פתק שאלות המעסיקות אותנו בכל הקשור לחינוך פוליטי, לשיח על הבחירות המתקרבות או לכל נושא פוליטי אחר עם חניכות וחניכי התנועה. נאסוף את כל הפתקים ונניח אותם במרכז המעגל.
הערה למדריך.ה: פעמים רבות נעסוק בחינוך פוליטי סביב מערכות בחירות ואירועים דמוקרטיים כאלה ואחרים, אך כמעט כל פעולה יום יומית שנעשה בשבטים שלנו עשויה להיות וככל הנראה גם בפועל בעלת צבע פוליטי.
מטרת הפתקים היא לנסות ולהפחית את החשש בעיסוק, ננסה לאורך הדברים לענות על השאלות השונות שעלו ובמידת הצורך נדאג להחזיר תשובות לכל מה שאנחנו לא בטוחות ובטוחים לגביו.
זמן: 20 דקות | ציוד: פיתקיות
מתודה שלישית: משחק הדמייה
נקיים דיון על אחד הנושאים – תחבורה ציבורית בשבת, נישואים ברבנות, קיום מעצד הגאווה בירושלים או כל נושא אחר לבחירתך (כדי לבחור נושא רלוונטי ו”בוער” יחסית).
מול הקבוצה יהיו שני כיסאות – כיסא בעד וכיסא נגד.
בכל רגע נתון ישבו על כל אחד מן הכיסאות, גם אם אין זו הדעה שלי, יש להקפיד שאף כיסא לא יישאר ריק ולנסות להתחבר לעמדת הצד השני.
ננהל דיון, בכל פעם צד אחד יציג את הטיעון הרלוונטי לנושא על פי העמדה אותה או מייצג. במידה ונרצה להחליף ניתן לקום ולהחליף את הנציגות.ים ולהציג טיעונים נוספים.
הערה למדריך.ה: כדי להקפיד על העקרון האיזון חשוב להקפיד שבכל רגע נתון תהיה נציגות על שני הכיסאות, אם יש דעה אחת דומיננטית נזמין להתחבר לצד השני, לנסות להציג טיעונים רלוונטים ולהיות בהקשבה למה שנאמר גם אם לא נסכים על מה שנאמר.
זמן: 25 דקות | ציוד: 2 כיסאות
מתודה רביעית: הסבר
נציג את העקרונות לשיח פוליטי בתנועת הצופים ונסביר כל עקרון: עקרון החינוכיות, עקרון האיזון ועיקרון הממלכתיות.
נדון בעקרונות בתוך הסתכלות על הדיון שקיימנו קודם:
- מה דעתך על העקרונות?
- איך אפשר לחנך חינוך פוליטי לקראת הבחירות ולהצליח לשמור על אופי התנועה כתנועה א-מפלגתית?
- מה מאתגר אותנו?
- מה אנחנו עוד צריכות.ים כדי להצליח לקיים שיח פוליטי חינוכי?
- מה התפקיד של המדריך.ה? האם להביע את דעתו או לא?
- האם כדאי ללבוש חאקי בהפגנות? במצעד הגאווה? איפה כן ואיפה לא?
נחזור לשאלות שנשאלו בתחילת היחידה – האם ענינו על כל השאלות? במידה ולא נחזור אל השאלות וננסה לענות על כולן.
הערה למדריך.ה: חשוב להסביר את העקרונות ולנהל דיון סביב הדעות השונות, עלינו לוודא שיש הבנה של מסמך העקרונות לחינוך פוליטי בתנועה. אך עם זאת לעיתים זה עשוי להיות מורכב – הצורך והרצון לחינוך פוליטי מול חוסר בדעה אחידה וחניכים וחניכות מכל קצוות הקשת הפוליטית.
חשוב שנקפיד לענות על כל שאלות על מנת לאפשר למרכזות ולמרכזי שלנו לעסוק בנושא הזה גם בשבטים שלנו.
זמן: 15 דקות | נספחים: 3 העקרונות לחינוך פוליטי (מתוך האוגדן: למה בכלל לעסוק בחינוך פוליטי בתנועת הצופים.jpg) שאלות ותשובות לבחירות לכנסת ה-25
לשימושכם- קובץ כרטיסיות שניתן להדפסה (דו”צ) עם שאלות ותשובות הקשורות לחינוך פוליטי בתנועת הצופים: שאלות ותשובות- בחירות נוב’ 22