
שמור\י תוכן

אין

אין

60 דק’
- מיפוי קהילתי זהו כלי עבודה שצריך לשרת את מרכז השבט ולכן נכון לבצע אותו אחת לתקופה ( מרכז/ת צריכים לבצע מיפוי לפחות פעם אחת במהלך תפקידם אם לא יותר)
- על מנת לדעת כיצד נכון להוביל את השבט צריך להכיר את הקהילה בה השבט פועל, ולהבין מתוך כך מה החוזקות של השבט אל מול הקהילה.
[נספחים] נספחים: אין
[עזרים] עזרים: אין
[זמן] זמן פעילות: אין
מיפוי ואיתור צרכים
צורך– מכלול דברים חומריים או רוחניים אשר אדם זקוק להם על מנת להתקיים בכבוד.
כשמדובר בצורך, תמיד מדובר בפער בין המצב הרצוי למצוי. הגדרת הצורך הספציפי תמיד תהיה קשורה להגדרת פער זה.
באיתור צרכים נסתמך על שני מקורות ידע חשובים:
- ידע אישי של בעלי הצורך, האוכלוסייה שהצורך לא מסופק אצלה. הגדרה אישית של הצורך חשובה מאוד שכן היא מסתמכת על ניסיון חיים והתמודדות עם הבעיות הנובעות מחוסר מילוי הצורך.
- מקור הידע המקצועי הנמצא אצל בעלי מקצוע העובדים עם האוכלוסייה (עובדים סוציאליים, מורים, מדריכים במתנ”ס וכו’). אנשי המקצוע יכולים לעזור בהגדרת הצורך ובניית המענה הרלוונטי.
כמה דרכים לאיתור הצרכים…
- איסוף מידע בלתי פורמאלי באמצעות סיורים בשכונה, שיחות עם הילדים והנוער, תצפיות
- שיחות יזומות עם הורים משמעותיים בשכונה.
- מפגש עם נציגי השירותים השונים בשכונה.
- בניית שאלונים והפצתם בשכונה.
- חומר כתוב (ניתן להשיג בשירותים השונים בקהילה- רווחה, מתנ”ס וכו’)
שאלות שכדאי לשאול בעת הגדרת הצורך…
- של מי הצורך?
- האם מדובר בצורך זמני או מתמשך?
- לכמה אנשים נוגע הצורך?
- עד כמה הצורך משמעותי לאיכות החיים של האוכלוסייה?
- האם יש צרכים אחרים שצריך להביא בחשבון? יש להגדיר סדר עדיפויות.
- האם המענה לצורך יפגע באוכלוסיות אחרות?
מיפוי קהילתי
הרציונל העומד מאחורי מיפוי קהילתי הוא הכרות מעמיקה עם הסביבה בה אנו חיים. המיפוי כולל היכרות עם המבנה הפיזי של הקהילה (גינות ציבוריות, מבני מגורים, מגרשים וכו’), עם השירותים השונים בקהילה ועם האוכלוסייה ומאפייניה.
מהי הקהילה?
- בדקו והגדירו את הגבולות הגיאוגרפים של הקהילה, השטח שבו אתם אמורים לפעול; מהם השטחים בהם אפשר להשתמש לפעילות וחלוקה לפי סוגי הפעילויות ( טקסים, הפנינג, פעולות וכו’)
- הגדירו וזהו אזורים בקהילה על פי מטרתם העיקרית: שטחי מגורים, אזורי תעשייה, מגרשי משחקים ועוד.
שירותים בקהילה
בכל קהילה יש מספר רב של שירותים בתחומים מגוונים. כשבט קהילתי, נרצה לעבוד ביחד עם שירותים מסוימים במטרה לפתח אינטרסים הדדיים ולקדם מטרות משותפות, בהתאם לתחום שבו אנו מעוניינים לפעול. יש לערוך רשימה של כל השירותים שקשורים באופן ישיר או עקיף לעבודה עם ילדים ובני נוער. דוגמאות לשירותים מרכזיים בקהילה:
ציבורי: מחלקת רווחה, משטרה, בתי ספר, מתנ”ס.
התנדבותי: עמותות שונות שעוסקות בתחום ילדים ונוער- על”ם, אשלים.
פרטי: חוגים ביזמות פרטית, בתי ספר פרטיים.
דוגמא לשיתוף פעולה: משטרה- האינטרס של המשטרה הוא שלא יהיו בני נוער שמסתובבים ברחובות ומפתחים דפוסים של עבריינות. האינטרס של הצופים הוא לתת מענה גם לבני נוער שאין להם מסגרת ולכן, יכול להיווצר שיתוף פעולה פורה בין המשטרה לצופים. המשטרה תדע להגיד לנו היכן נמצאים ריכוזים של בני נוער ומה רמת הסיכון שבני הנוער נמצאים בה בכל מקום. במסגרת שיתוף פעולה ניתן לייצר מסגרות בעבור אותם בני נוער.
על מנת להכיר שרות, מומלץ לקבוע פגישות עם אנשי מפתח ומנהלים בשירותים הרלוונטיים לנו.
בהכנת השאלות למפגש רצוי להתייחס לנקודות הבאות:
- כללי- לספר על הקהילה ועל השירות אותו מייצג
- לאיזה אוכלוסיה השירות פונה? (ילדים, נוער, הורים, מבוגרים, קשישים, משפחות…..)
- מה היקף הפעילות ועיקרי תוכנה? (מספר ימים בשבוע ותוכן)
- מהן המטרות של השירות? מה היא הגדרת ההצלחה שלהם?
- מה האתגרים איתם מתמודד השירות?
- מהי ההגדרה לקהילה ולחיים קהילתיים לדעתם?
- איך מגדיר את מידת הקהילתיות ביישוב?
- מהם הערכים המרכזיים בקהילה?
- מה האתגרים איתם הקהילה מתמודדת? בדגש על ילדים ונוער.
- על איזה צורך של הקהילה בשכונה אין מענה? (אוכ’ מסויימת, תחום מסויים…) למה?
- מהי הבעיה הכי בוערת בקהילה לדעתם?
- האם ישנם גורמים נוספים בקהילה שעונים על אותם צרכים עליהם השירות עונה? אם כן, האם נוצרו שת”פים? מהם? אם לא נוצרו שת”פים, למה? באילו קשיים נתקלו?
- איך השירות רואה את שבט הצופים בקהילה?
- האם לדעתם יש מקום ליצור שיתופי פעולה עם הצופים? אם כן, איזה? האם נעשו ניסיונות לשת”פים עם הצופים? איזה?
- מה עלול להקשות על שיתוף הפעולה בין הצופים לשירות?
- האם היו מוכנים להיות שותפים לפורום קהילתי רחב משתתפים העוסק במענים למצוקות ובעיות ילדים ונוער בקהילה?
[נספחים] נספחים: אין
[עזרים] עזרים: אין
[זמן] זמן פעילות: אין
- מספר התושבים בקהילה וחלוקתם לפי קבוצות גיל (אם נרצה לעבוד עם הנוער למשל יש לחלק לקבוצות משנה לאחר החלוקה הראשונית לפי גיל, מגדר וכו’)
- מאפייני המשפחות: זוגות צעירים, משפחות גדולות, משפחות חד הוריות, קשישים וכו’
- פרופיל המשפחות: עולים חדשים, עולים ותיקים, צברים, דתיים או חילוניים
- בעבודה עם ילדים ונוער: כמה ילדים מגיעים לבית ספר באופן קבוע? כמה בנשירה סמויה? כמה נשרו?, כמה ילדים לוקחים חלק בפעילויות בלתי פורמאליות בקהילה? כמה בני נוער עובדים?
- מהם מקומות המפגש של האוכלוסייה- מקומות פורמאליים ובלתי פורמאליים
- האם יש מנהיגים בקהילה? האם יש מנהיגים בקבוצות ספציפיות בתוך הקהילה? איך אפשר להיעזר במנהיגים אלה? חלוקה למנהיגים מבוגרים וצעירים.
- בשלב זה, נעבד את המידע ונגדיר את הצרכים המרכזיים בקהילה. נבחר מספר צרכים מרכזיים להם השבט מעוניין לתת מענה.
[נספחים] נספחים: אין
[עזרים] עזרים: אין
[זמן] זמן פעילות: אין