
שמור\י תוכן
מתודה :1 ייצוג
נערוך ציר בחלל החד ר של מסכ ימ.ה/לא מסכימ.ה (אם הפעילות נערכת באופן מקוון ניתן לבקש מראש מכל משתתפ.ת להכין כרטיסיות של מסכים/לא מסכים אישיות). נקריא למשתתפים.ות היגדים אודות מאפייני התנהגות שונים של בני.ות הנוער בתקופת מלחמה. לאחר מכן, נערוך דיון קצר בנושא בין המשתתפים.ות על פי מיקומם.ן בציר.
היגדים:
1. בתקופת משבר או מלחמה אנו צפויים לראות פחות התנהגויות סיכוניות בקרב בני.ות הנוער (שימוש בחומרים משני תודעה, אובדנות, אלימות ובריונות, דימוי גוף שלילי, התנהגות מינית לא מותאמת).
2. רוב בני.ות הנוער מנותקים.ות מתחושות המלחמה ורוצים.ו ת לקיים שגרה רגילה עד כמה שניתן.
3. בתקופת מלחמה תחושת הבדידות מוגברת בקרב בני.ות הנוער.
4. שגרת היום של בני.ות הנוער מלאה בעיקר בהתנדבויות וסיוע.
5. רוב בני.ות הנוער מעדיפים.ו ת להיות בביתם.ן ועם משפחתם.ן בלבד.
6. זעם וכעס הם הרגשות המרכזיים שרוב בני.ות הנוער חווים בתקופת מלחמה.
7. בתקופה זו הרשתות החברתיות רק פוגעות בבני.ות הנוער.
8. אין קשר בין תקופת המלחמה לבין דימוי גוף בקרב בני.ות הנוער.
9. אלכוהול וסמים מהווים נקודות מפגש ובריחה בקרב בני.ות הנוער בתקופת המלחמה
10. בני.ות הנוער מדברים בפתיחות על רגשותיהם.ן ותחושותיהם.ן בתקופה זו
11. בני.ות הנוער שנמצאים.ות בתנועת הצופים מרגישים.ות ערך ומשמעות בתקופה זו.
משך זמן: 20 דק’ | עזרים: דפי 4A, טושים- כרטיסיות מסכימ.ה/ לא מסכימ.ה | נספחים: רשימת היגד ים
מתודה :2 עבודה משותפת
נחלק את המשתתפים.ות לקבוצות קטנות. כל קבוצה תקבל מאמר אחד לעזר- “עקרונות לסיוע לבני נוער בזמן מלחמה” , “איך להתמודד עם מצוקות של בני נוער בזמן מלחמה?” , “מי מפחד בכלל?”. הקבוצה תקרא יחד את המאמר, תסמן משפטים חשובים מבחינת המשתתפים.ות (משפטים שהפתיעו את הקבוצה, משפטים שהקבוצה הסכימה איתם, משפטים שבעיניהם.ן לא מתרחשים במציאות שלהם.ן) ויחד ייצרו פרופילים שונים- האחד, פרופיל לתקופת המלחמה – כלומר מה מאפיין את תקופת המלחמה הזו. השני, פרופיל לבני.ות הנוער- כלומר אילו התנהגויות אופייניות לבני.ו ת הנוער בתקופה זו. לאחר מכן נערוך סבב שיתוף קצר ונבין דרך הפרופילים מהן התכונות או ההתנהגויות המרכזיות שאנו אמורים לפגוש בתקופה זו.
שאלות לדיון במליאה:
1. איזו תמונה מתקבלת לאחר יצירת הפרופילים? מהם המאפיינים המרכזיים של התנהגויות בני.ות הנוער בעת הזו?
2. אילו התנהגויות קיבלו ביטוי טרם המלחמה? האם ישנן התנהגויות שהתעצמו מתחילת המלחמה? האם ישנן התנהגויות שנעלמו?
3. כיצד לדעתכם.ן צריך להתייחס להתנהגויות סיכוניות המתרחשות בשבט בזמן מלחמה?
4. אילו כלים כבר יש בידינו להתמודדות עם התנהגויות אלו? מה אנחנו כבר עושים.ות ?
משך זמן: 30 דק’ | עזרים: דפי 4A, טושים/עטים – להכנת הפרופילי ם| נספחים: מאמר
מתודה :3 חשיבה משותפת
נציג במליאה/בקבוצות קטנות מקרים אפשריים של התנהגויות בני.ות הנוער העלולות להתקיים במציאות זו, נבקש מהמשתתפים.ות להגיב למקרים אלו על פי שיקול דעתם.ן.
*ניתן גם לבצע סימולציה משחקית ולהחליף מש תתפ.ת בכל פעם, זאת על מנת לייצר אוסף של תגובות אפשריות ולהנכיח את המגוון הקיים- לשיקול המדריכ.ה ובהתאמה לקבוצה.
מקרים אפשריים לישיבת מרכזים.ות בוגרים.ות ומדריכי.ות שכבה:
מקרה ראשון:
חניכ.ה שלכם.ן מהשכבה לא ממש מתקשר. ת מאז פרוץ המלחמה. היא/הוא מגיב. ה בוואטספ להודעות כלליות שנכתבות בקבוצה של השכבה, אבל לא עונה בצאט הפרטי ולא מגיע.ה להתנדבויות ואירועים שבטיים שונים שמתרחשים בתקופה. כיצד עלינו לנהוג ?
מקרה שני:
הגיעה אליכם.ן הידיעה שמספר בני.ות שכב”ג נפגשים.ות בכל ערב מאז פרוץ המלחמה בגן ציבורי, שם נפגשים.ות ומעשנים.ות חומרים משני תודעה. לטענת בני.ות השכב”ג, מפגשים אלו מחזיקים אותם.ן בשפיות ובשייכות. כיצד עלינו לנהוג ?
מקרה שלישי:
גיליתם.ן שמספר חברי.ות שכב”ג משכבת יא’ היו מעורבים.ות בשיח אלים ברשתות החברתיות מול חברי.ות קהילה מהישוב שניהלו שיח פוליטי על המצב. בתגובה חברי.ות הקהילה הישובית גינו את התנהגות חברי.ות השכב”ג וטענו כי הופנה הרבה כעס ושנאה כלפיהם.ן. כיצד עלינו לנהוג ?
מקרה רביעי:
אחד/אחת מהחניכים.ות שלכם.ן משתפ.ת אתכם.ן שהוא/היא יודע.ת שחבר.ה טוב.ה שלו /שלה אוכלת יותר באופן משמעותי מאז פרוץ המלחמה. הוא/היא חושש.ת שאותו/אותה החבר.ה גם נפטר .ת מהאוכל בדרך של הקאה, זאת בשל החשש לא להיראות טוב לאחר המלחמה. כיצד עלינו לנהוג ?
משך זמן: 30 דק’ | עזרים: אין| נספחים: מקרים
מתודה :4 הסבר
נציג למשתתפים.ות את דף הסיכום המלא ובו הצעות לסיוע לבני הנוער בזמן חירום זה, וכן גם הצעות לתהליכי מניעה והתמודדות מול התנהגויות סיכוניות אפשריות.
*כדאי לעבור על המסמך יחד, לציין נקודה נקודה, לשמוע הערות והארות שידייקו את תפקידנו ואת הכלים העומדים לרשותנו.
משך זמן: 15 דק’ | עזרים: אין| נספחים: דף הסיכום לסיוע
בנוסף, מצ”ב קובץ PDF- התנהגויות סיכוניות בזמן מלחמה בקרב בני נוער I יחידה למעגל מרכזיםות ומדריכות שכבה לשימושכם.ן.