
שמור\י תוכן
“עץ הצפצפה מקריח מול שלולית שקופה
סתיו ישראלי מול החלון שלי
גשם פתאומי מביא אותי אל תוך עצמי
אומרים שהשנה תהיה בצורת
אבל אני באתי מן הקיץ
כמו מתוך תבוסה באתי אל החורף
באתי בטיסה, הגעתי במנוסה“
(סתיו ישראלי, גלי עטרי)
הסתיו כבר פה: רוחות נעימות, אווירת החגים החגיגית, אזהרות שבועיות נשמעות מפני הגשם הראשון, הראש שלנו כבר בחנוכה והימים שלנו מתמלאים בהכנות לטיולי פתיחת שנה.
הימים הולכים ומתקצרים לנו, ועוד רגע ממש מבלי שנשים לב יגיעו הגשמים והצורך שלנו לפעילויות מותאמות לימי גשם. על מנת שלא נגיע מופתעים לימי הפעילות הגשומים כדי להיערך מראש.
מצורפת הצעה לשיחת ליווי שבטית שעוסקת בדיוק בהדרכה ובשמירה על שגרת פעילות גם בימים גשומים וחורפיים (מתוך הצעות לשיחות ליווי, תלת 1).
הצעה למהלך הליווי:
נצייר שמש אסוציאציות ונבקש מהמרכז.ת לכתוב את כל האתגרים בהדרכה בחורף (למשל הסביבה הפיזית, הרצון של החניכים להשתתף או להגיע לפעילות, שעות האור, פיקוח על החניכים והמדריכים ועוד).
על אותה השמש (בצבע אחר) נבקש כעת לרשום את ההזדמנויות שיש בתקופה זו (למשל יחסי מדריך- חניך או אל מול הקבוצה כולה, יצירתיות, הצבת אתגר למדריכים ועוד).
הערה: חשוב לשים לב לכך שיש לנו הנחות יסוד מאוד ברורות לגבי הדרכת החורף- אנו נוטים להטיל את האחריות על הגורמים החיצוניים- מזג האוויר, שעות האור וכדומה. אנחנו אמנם מבינים שנכנסנו לשגרת הדרכה, אך פותרים את זה ביצירת פעילויות שיא. אולי שווה שננסה להבין מה בהדרכה הפשוטה, הרגילה, הסדורה, פחות מושך את החניכים שלנו ולא לנסות להסוות את זה ע”י פעילויות שיא? נשאל האם ניתן לתת לזה מענה אמיתי? כזה שמשפר את הדבר עצמו- ההדרכה הפשוטה. השאלה הזו צריכה ללוות אותנו בהמשך השיח.
לאחר שהערנו- האם יש הזדמנויות או אתגרים נוספים ששווה להוסיף?
בהתייחס לכל מה שרשמת כיצד היית רוצה לראות את ההדרכה בתקופת החורף בשבט?
אילו פעולות ניתן לבצע רק בחורף וחבל לפספס?
כיצד נערכים עם מקום לפעילות בימי גשם? גם ברמת המעקב על מיקומי הפעילות? (המלצה לקיום רשימה מקדימה של בתים מתנדבים, שיח עם מנהלות ומנהלי ביה”ס כבר באוקטובר, טבלת שליטה של כל הקבוצות).
ביום פעילות בבתים- מה מיקומם של הרשג”דים והרשג”דיות? מה מיקומם של המרכזות הצעירות? מה מיקומך כמרכז.ת?
מה עושים בפעולות בבתים? האם רק פעולות סרט או שאפשר להעביר את הפעולות מהמסלול? מה נהוג בשבט? האם יש בקרה על כך? מה צריך לעשות כדי לדאוג לזה?
מעבר על תכני המסלול בכל שכבת גיל ומציאת תכנים המתאים לפעילות במבנה.
איך נכון לגייס ולשמר חניכים בתקופת החורף?
איזו הכשרה ניתן לתת לצוותי ההדרכה על מנת שחווית ההדרכה בחורף תהיה מוצלחת?
הדרכת שכב”ג:
האם התחילו פעולות שכבה סדורות? איפה יש פערים?
מה התכנון למהלך השנתי של פעולות השכבה וכיצד נערכים לימים גשומים עם השכב”ג?