
שמור\י תוכן
שאלה מרכזית:
איזה תיאום ציפיות כדאי לעשות עם חניכים משתלבים לקראת מחנה הקיץ? ומה אנחנו יכולים להציע כדיי לסייע בהתמודדות עם אתגרי המחנה?
מסר:
מחנה הקיץ מהווה שיא שנתי של הפעילות הצופית. השהייה הממושכת יחד ביער מביאה איתה הזדמנויות חברתיות רבות לצד אתגרים עמם מתמודדים כלל החניכים. עבור חניכים משתלבים/ חניכי צמי”ד פעמים רבות האתגרים האלו מועצמים הרבה יותר (המרחק מהבית ומהשגרה היומים, התמודדויות חברתיות והאינטסיביות). מחנה הקיץ של שנת ט’ הוא הפעם הראשונה שהחניכים נדרשים להתמודד עם כמות ימים כל כך גבוה כאשר המעמד החברתי בשנת ט’ גם הוא מאתגר במיוחד. תיאום ציפיות והכנה מוקדמת למחנה יכולים לסייע לחניך ולקבוצה בהתמודדת זו. בשנות השכב”ג יש “זמן מת” רב למי שאינו בצוות ההדרכה, ויש צורך בהכוונה, ליווי ובתפקיד מותאמים לכך.
נבקש מהמדריכים למלא באופן היפותטי לו”ז יומי של חניך קורס במהלך ימי מחנה הקיץ (מצורף נספח לשימושכם).
לאחר שמילאו את הלו”ז נבקש מהם לסמן מה בלו”ז עלול להיות מאתגר עבור חניכים משתלבים?
חשוב להתייחס לנקודות הבאות-
- זמן עבודה בצוותים- באילו צוותים מתאים לשבץ חניכים משתלבים?
- זמן חופשי- מה מאתגר עבור חניך צמי”ד בזמן חופשי במחנה? מה יכול לעזור לו להתנהל באופן מיטבי בזמן החופשי?
- מקלחות– האם נדרשת התייחסות מיוחדת? אילו פתרונות ניתן לאפשר לחניכים הזקוקים לכך? (סידור מראש של בגדים לפי ימים בשקיות/ מקלחת אישית בצוות הבוגר/ חבר שהולכים להתקלח איתו)
- לינה– האם החניך מסתדר בכוחות עצמו? במידת הצורך חשוב לוודא שיש לחניך ליד מי לישון.
- מורל– אילו פתרונות אפשר לייצר למי שזה לא מתאים לו?
- עוגנים– אילו עוגנים יכולים לסייע לחניך להתמודד עם האתגרים והאינטנסיביות של המחנה? (לדוגמה – כל יום בשעה מסוימת מתקשרים הביתה, זמן הסתובבות חופשי במחנה לצורך התאווררות, ישיבה במפקדה, זמן אישי עם מדרך השכבה, לקבוע מראש זמן במהלך הימים הראשונים של המחנה שעושים תיאום ציפיות להמשך, יום בבית באמצע המחנה ועוד…)
מחוון לשיחת תיאום ציפיות עם חניך/ה משתלב/ת טרם היציאה למחנה הקיץ:
מכיוון שאנחנו יכולים רק לשער מה יכול לסייע לחניכים שלנו, (ואנחנו מאמינות שסנגור עצמי הוא חלק משמעותי בבחינת המציאות) – חשוב מאוד לקיים עם כל חניך משתלב שיחת תיאום ציפיות טרם היציאה למחנה.
אנחנו מציעות בשיחה להציג בפני החניך/ה את הלוז כפי שבניתם אותו ולעבור איתם על הנקודות שעלולות להיות מאתגרות בעיניכם כפי שעשיתם עשתה ביחידה. חשוב להגיע לשיחה עם מגוון פתרונות ולחשוב יחד עם החניך/ה מה יכול לסייע לו/ה להתמודד על האינטנסיביות של המחנה. הצעות נוספות לשיחת תיאום ציפיות הם: בניה של לו”ז מותאם אישית לחניך/ה, קביעה מראש של עוגנים (לדוגמה – כל יום בשעה מסוימת מתקשרים הביתה, זמן הסתובבות חופשי במחנה לצורך התאווררות, ישיבה במפקדה, זמן אישי עם מדרך השכבה, לקבוע מראש זמן במהלך הימים הראשונים של המחנה שעושים תיאום ציפיות להמשך, יום בבית באמצע המחנה ועוד…)
לבסוף חשוב לשאול את החניך מה יהיה מבחינתו מחנה קיץ מוצלח ברמה האישית? לזכור כי מה שנראה לנו טוב לא בהכרח נחווה ככה בצד השני. אילו חוויות חברתיות חשובות לו? ממה הוא חושש? מה הוא/היא חושב/ת שיוכל לעזור לו/ה ולא פחות חשוב ממי ירצה/תרצה לקבל עזרה?
בהצלחה
נספחים: אין
עזרים: אין
זמן פעילות: 3 דקות