
שמור\י תוכן
היכולת ללוות צוות ולהדריך אותו, הינה זכות ואחריות גדולה. המילה הדרכה טומנת בחובה את משמעותה- דרך – להראות את הדרך, להוביל אותה ואת הנחנכים/ות – תפקיד המהווה מנוף להשפעה. זו הזדמנות לתרומה משמעותית בתהליך הפיתוח האישי – הרגשי, החברתי והערכי – של הפעילים והפעילות שלנו, שמהווים את החניכים/ות שלנו.
ליווי טוב מהותו הקשר בין הראש”צ/ית לפעיל/ה, הנוצר באמצעות העברת ישיבות, טיולים, מחנות, שיחות צוותיות ואישיות.
הפעיל/ה מתחנך/ת בשבט באמצעות חווית התפקיד ועצם חניכותו/ה בפעולות שכבה בוגרת. כחבר/ת שכב”ג, הפעיל/ה תורם/ת לשבט ולקהילה בעשייה ובעבודה שוטפת ומתמשכת בתפקיד קבוע וכחלק מצוות.
התפקיד מאפשר לפעיל/ה במה ללמידה ולהתנסות תוך כדי שותפות בעשייה לקידום מטרות השבט, תרומה לקהילה, והשתלבות כתומך/ת לפעילות השבטית.
ראש/ת הצוות הינו אחד התפקידים המשפיעים על המסגרת השבטית ועל פעילות הפעילים/ות בשבט. הם מתווים את התפיסה החינוכית של השבט, ומובילים את הטמעתה של תפיסה זו ולהפיכתה לתהליך חינוכי משמעותי.
תפיסה זו מבוססת על האמונה כי גם הראש”צים/ות הם/ן קודם כל מדריכים/ות מובילים/ות ואנשי ונשות חינוך. משום כך, עליהם/ן להוות דוגמא אישית, לגבש תפיסה חינוכית, להדריך וללוות את הצוות שלהם/ן, לדאוג להעשרתם/ן והכשרתם/ן ולקדם תהליכים חינוכיים בשבט.
הקורס בנוי משני צירים מרכזיים:
1. גיבוש תפיסת תפקיד כחונכים/ות ומלווים/ות, ומתן כלים ליישומה.
2. גיבוש תפיסה למסגרת השבטית הרצויה בשבט ופעילות הפעילים/ות.
מטרות הקורס: החניך/ה י/תעצב את תפיסת התפקיד והאחריות האישית שלו/ה, וי/תבין את תפקידו/ה.
1. החניך/ה י/תוכשר לתפקיד בשבט תוך הקניית כלים ומיומנויות אשר ישמשו אותו/ה בתפקידו/ה.
2. החניך/ה י/תוכשר ברוחה של תוכנית ההדרכה- “המסע בצופים”.
מידע רקע למדריך/ה:
במהלך השנים האחרונות עסקנו רבות בפיתוח נושא הפעילים בתנועה. במסגרת תהליך הפיתוח התקיימו מפגשים ושיחות עם פעילים/ות, ראש”צים/ות ומרכזי/ות פעילים, חשיבה משותפת, סקרים, קבוצות מיקוד, דיון במועצת התנועה ואיסוף נתונים. בעקבות כל אלו, פותחו התכנים של קורס זה. ביניהם, מודל הפעילים/ות החדש אותו נרצה לקדם ולהטמיע בשבטים.
להלן חוברות הקורס: