
שמור\י תוכן
מהי פרידה ואיך נפרדים?
פרידה שעברה עיבוד תשאיר טעם טוב מן הקשר, מן הפעילות ומן הפרידה עצמה.
בכל שנה, השבטים עוברים תהליכי פרידה שונים ומגוונים, ולרוב הם מלווים בהמון רגשות ולעיתים בהתנהגויות לא רצויות/ לא מובנות. בכדי להתמודד בצורה נכונה עם פרידה בשבטים, עלינו להבין כמה דברים בסיסיים.
הפירוש של פרידה היא שמערכת יחסים שהייתה פעם מסתיימת. כאשר פרידה מתרחשת, לעתים קרובות זה מעלה זיכרונות של פרידות קודמות או אובדן של א.נשים חשובים.ות בחיינו. הדרך שבה אנחנו מתמודדים.ות עם פרידה מושפעת בדרך כלל מהאופן שבו נפרדנו בעבר (אם נפרדנו).
פרידות יכולות לגרום לנו להרגיש עצובים.ות, אבודים.ות ולפעמים ריקים.ות. אנו עלולים.ות להרגיש מבולבלים.ות, חסרי.ות תקווה או אפילו כועסים.ות. לסיים מערכת יחסים זה קשה, ולפעמים אנחנו מנסים.ות להימנע מלהתמודד עם זה עד לרגע האחרון. אבל האם חשוב להתכונן לפרידה? ואם כן איך?
אנו מאמינים.ות שפרידה ממישהו.י דורשת התכוננות מראש. לשני הצדדים קשה להיפרד, אבל על הדמות הבוגרת, האחראית והמנוסה יותר, מוטלת האחריות להכין את החניכים.ות/ הצוות לפרידה. מטרת ההכנה היא לאפשר לדמות הבוגרת והאחראית לדעת איך החניכים.ות/ הצוות מרגישים.ות לגבי הפרידה, כדי שיוכלו לעבוד יחד עם רגשות אלה. על ידי קישור הפרידה לחוויות חיוביות ככל האפשר, המדריך.ה עוזר לחניך.ה ללמוד כיצד להתמודד עם הרגשות. בדרך זו, החניך.ה יכול.ה להשתמש במה שלמד.ה כאבן דרך לעתיד. אם חניך.ה לא מוכן.ה לפרידה, הוא/היא עלול.ה לראות בכך שהוא/ היא ננטש.ה ומאבדת משהו, מה שיכול להיות מאוד כואב עבורו.ה.
ההתמודדות עם פרידה היא קשה מבחינה רגשית, והיא מובילה לתגובות שונות. ישנן התנהגויות מסוימות שילדים.ות ומבוגרים.ות מציגים.ות בדרך כלל במהלך הפרידה והתקופה הקרובה שבאה אחריה. לכן, חשוב להדריך בעלי.ות תפקידים כיצד להתמודד עם או להימנע מהתנהגויות אופייניות שעוברים.ות חניכים.ות בעת פרידה. כמו כן, יש להציע עזרה ותמיכה.
חשוב לציין שבמהלך תקופה הפרידה ולאחריה, התנהגותם.ן של החניכים.ות עלולה להיות מבלבלת. כל אדם מגיב אחרת לפרידה בגלל החוויות האישיות והייחודיות שלו.ה ומי שהוא. עוצמת התגובות מפרידה עשויה להשתנות, אבל היא תמיד קשה.
לסיכום,
פרידה היא דבר מורכב וטבעי שחשוב להכיר ולהתמודד במידת הצורך. חשוב להיות ערים לסיטואציות שונות ולהתנהגויות סיכוניות שבאות מתוך הרגשה של סוף. חשוב לשים דגש על האופן בו נפרדים ולתת מקום למה שעולה מהחניך.ה הצעיר.ה ביותר לשכבת השמיניות שרובה מסיימת את כלל המסגרות שלה (מפחיד לילד.ה בן 18), ועד לצוות בוגר/ מתנדב שעוזב. בנוסף, יש לנרמל את הסיטואציות ולציין כי הפרידה היא משהו סימבולי אך השבט עדיין פתוח לכל מי שירצה לבקר או לקחת תפקיד בהמשך. או לחילופין, המדריך.ה אולי לא ידריך.ה שנה הבאה את הקבוצה אך ת.יהיה עדיין חלק מהשבט וניתן יהיה לפגוש אותו.ה.