
שמור\י תוכן
בהתאם להנחיות התנועה לקיום פעילות חינוכית בזמן מלחמת חרבות ברזל ובכפיפות להנחיות פיקוד העורף ומשרד החינוך מצורף מנחה חינוכי לקיום פעילות פרונטלית ביתית בימי משבר ולחימה בישראל:
- מכתב זה מתמקד בעקרונות חינוכיים מנחים ואינו מרכז את נהלי הביטחון. כלל יש לבחון כל פעילות פרונטלית בהתאם להנחיות גורמי הביטחון ונהלי התנועה המתעדכנים במכתב היומי.
- בכל בית תתקיים פעילות של קבוצה אחת לכל יותר. במקרה של פעילות שכב”ג לא תעלה כמות הא.נשים על מגבלת ההתכנסות במקום סגור (כולל בני.ות הבית), ובכל מקרה בהתאם לכמות הא.נשים שהמרחב המוגן יכול להכיל- הנמוך מבניהם.
- לפני בחירת הבית המארח נבחן את המרחב באופן כזה שיאפשר לכלל חניכים.ות הקבוצה לקחת חלק בפעילות הן ברמה החברתית והן ברמה הפיזית (חניכים.ות צמי”ד).
- נקיים שיחה עם הורי הבית המארח לטובת תיאום ציפיות מקדים בהיבט נהלי ביטחון, בטיחות ומרחב בטוח. כמו כן, נדבר עם ההורים על דגשים חינוכיים תוך הדגשת חשיבות ‘סטריליות’ מרחב הפעולה והקפדה על כך שהפעילות לא גולשת לצפייה בתמונות/ סרטונים ולתיאורים גרפיים וסיפוריים של ההתרחשויות (כולל כיבוי אמצעי מדיה בקרע שעלולים לייצר חשיפת יתר).
- עם תיאום מועד הפעילות נעדכן את הורי החניכי.ות וצוות ההדרכה ונאסוף אישורי הורים כתובים בו יציינו ההורים את דרך ההגעה והחזרה של החניך.ה/ מדריך.ה מביתו.ה למקום המפגש.
- בימים שלפני המפגשים הקבוצתיים חשוב לעדכן את המיפוי הקבוצתי ואת מצבם.ן של חניכים.ות אשר מתמודדים.ות עם מצבי חירום משפחתיים וחברתיים. בהתאם לעדכון המיפוי יש להתייעץ עם העו”ס המרחבית לקבלת דגשים והנחיות.
- ייתכן כי יהיו חניכים.ות שנסיבות הימים האחרונים לא יאפשרו להם.ן לקחת חלק בפעילות הביתית. חשוב ליצור עימם.ן קשר אישי נוסף ולבחון אלטרנטיבה שתשמר את קשר המדריך.ה-חניך.ה-קבוצה.
- חשוב לעבוד בתיאום עם המלווה.ת הקבוע של חניך.ת צמי”ד בקבוצה ולצרפו.ה לפעילות.
- מומלץ לבחון יחד עם הורי חניכי.ות צמי”ד את התנהגותם.ן נוכח הנסיבות ואת המענה המיטבי שנוכל להעניק להם.ן במהלך הפעילות. ניתן להיעזר גם במסמך המאגד רעיונות ודגשים להנגשת פעילויות לחניכי.ות צמי”ד בזמן חירום.
- יש לבצע רישום שמי של החניכים.ות המשתתפים.ות בפעילות הביתית ולעדכן על כך את הרמה הממונה בתחילת הפעילות וכשהחניך.ה האחרון הגיע.ה לביתו.
- בתחילת הפעילות נסביר לחניכים.ות היכן נמצא המרחב המוגן, ונדגיש את כללי ההתנהגות של הקבוצה.
- במהלך המפגש הקבוצתי חשוב לתת מקום לשיח רגשי כחלק מפעילות התוכן. לצד זאת, חשוב לאפשר זמני משחק וזמן הפגתי מתחושת החירום והקושי.
- נאפשר לכל החניכים ות להביע את התחושות שלהם ונסביר שלא נצחק או נזלזל בתחושה של אף אחד. נדגיש כי כל תחושה טבעית.
- ננחה את המדריכים.ות לדווח לרמה הממונה ולדמות בוגרת בזמן אמת על כל מקרה של זיהוי מצוקה, התנהגות חריגה או מדאיגה.
- נוודא כי הרשג”ד.ית עובר.ת על תכני הפעילות לפני העברתם ובוחן.ת כי הם מותאמים למאפייני הקבוצה בהתאם לנסיבות וכי לא קיימת בהם חשיפה ויזואלית או סיפורית לאירועי הזוועות של התקופה האחרונה. מומלץ להיעזר בתכנים המועלים בכל יום לאתר צופים לכל מצב. בנוסף לכך על הרשג”ד.ית ליצור קשר עם המדריכים.ות בתום הפעילות, לקבל רשמים ולהעבירם למרכז.ת צעיר.ה שיאגד הכל ויעביר למרכז.ת בוגר.ת.
- גם במקרה של פעילות ביתית יש להשתמש בציוד השבטי בתיאום עם מרכז.ת השבט ולא לקנות ציוד מכספי המדריכים.ות.
בברכת ״חזק ואמץ״ ותפילה לימים שקטים במהרה,
המרחב החינוכי