
שמור\י תוכן
ברחבי החדר יהיו תלויות כרזות עם שמות ותמונות של מבצעים, אירועים חשובים בהיסטורית המדינה ודפים ריקים בהם יוכלו לרשום דברים נוספים, יוקרנו שני סרטונים של בית אבי-חי.
(האירועים המוצגים יהיו: מבצע דני, מבצע קדש, מלחמת שלום הגליל, מבצע צוק איתן, מלחמת לבנון השנייה, מלחמת המפרץ, חתימת הסכם שלום עם מצריים, תמונת כיבוש הכותל, הכרזת העצמאות, רצח רבין, חתימת הסכם שלום עם ירדן, ועוד…)
- על המרכזים לחפש בעזרת טלפונים ומחשבים קטעי קריאה אותם הם היו רוצים לראות בטקסים בשבטים שלהם (קטעי קריאה לא שגרתיים או קטעים מיוחדים שהםן היו שמחימות שיוקראו בטקס)
לאחר שהמרכזים מצאו קטעיצירה מתאימים, נבצע סבב ושיתוף של הקטעים הנבחרים ונקיים דיון:
-האם ישנם קווי דמיון בין הקטעים שנבחרו?
-באילו סוגיות עוסקים הקטעים שנבחרו?
-האם ישנן סוגיות נוספות לעיסוק זה שהינן רלוונטיות?
-אילו דילמות עולות בעקבות בחירה בעיסוק ספציפי?
– מה תפקידנו בעיצוב הזיכרון? האם אנחנו מפחדים משינוי תפיסת הזיכרון אליה אנו מורגלים?
– ונשאל את עצמנו, מהו הערך המוסף שתנועת הנוער נותנת לחוויה ולעיצוב הזיכרון בימים אלו לחניכים שלנו?
סיכום חלק א:
כיום בשבטים ישנה צורה ברורה וקבועה כיצד ימי זיכרון וטקסים מתקיימים בדומה למתקיים בבתי הספר ואולי הגיע הזמן שנשים סימן שאלה סביב הצורה בה הם מתנהלים ונשאל את עצמנו מהו הערך המוסף שתנועת הנוער נותנת לחוויה ולעיצוב הזיכרון בימים אלו לחניכים שלנו.
ניתן לחשוב על מספר אלטרנטיבות לטקסים המסורתיים כמו:
שולחנות עגולים לכלל חניכי השבט, יחידות עיבוד של המדריכים לאחר מכן, שימוש בסיפורים אישיים מהשבט/מהעיר בה אנו נמצאים ולהתעמק בהם.
לרוב הטקסים מנוהלים מכוח האינרציה של השכב”ג וכאן נכנס מקומו של המרכז ומדריך השכבה לתת את הנפח עליו אנו מדברים, להעמיק את ההתעסקות, לתת זוויות ראיה נוספות ולייצר תהליך ראוי עבור אלו שמכינים ומעבירים את הטקס ולשאול את השאלה איזו חוויה הם חווים? האם הם רק מחפשים קטעים ב48 שעות לפני הטקס או שמא הם מעמיקים את העיסוק בטקס ובוחרים בעצמם את הדילמות והשאלות בהן יש להתעסק בטקסים?
עלינו להיות יותר מעורבים בבחירת התכנים, ולקיים חשיבה לעומק על “הטקס” המסורתי, ובירור עמדותינו סביב סוגיות חינוכיות שונות העולות מהטקסטים אותם אנו מביאים לטקסים.
אנו ממליצים להשתמש ולהכיר את הטקסט הבא: https://haraayonot.com/idea/memory/
[נספחים] נספחים: 0
[עזרים] עזרים: 0
[זמן] זמן פעילות: 25 דק’
נחלק את המרכזים לקבוצות של שלשות.
כל שלשה תקבל את הקטע של פייר נורה. קטע זה עוסק בזיכרון קולקטיבי ומדבר על תפקידי כמחנך בעיצוב זכרון זה.
על כל קבוצה לנסות ולהגדיר ביחד “מהו זכרון קולקטיבי?”
- מה ההבדל בין זיכרון אישי לקולקטיבי?
- מה הזיכרון הקולקטיבי משרת?
- האם יש דבר כזה זיכרון אישי? (למדריך- לתת דוגמא על קברים בהר הרצל, כמה הם חייבים להיות אחידים במצבה ובכיתוב)
- האם גם היום הזיכרון הקולקטיבי משרת את הלכידות שלנו? האם הוא הכרחי?
- מה תפקידי כמחנך בתנועת הצופים בעיצוב הזכרון הקולקטיבי או האישי של חניכינו?
[נספחים] נספחים: 0
[עזרים] עזרים: 0
[זמן] זמן פעילות: 15 דק’