
שמור\י תוכן
מיועד לשכב”ג
דגשים למדריכ.ה:
- שיחה בנושא התנהגות מינית אלימה שונה מנושאים אחרים. הנושא רגיש ומורכב, יכול להעלות קשיים רבים, תוקפנות, אשמה, בושה ורגישות בקרב החניכים.ות. יש לעסוק בו באופן אחראי וקשוב לצרכים שלהם.ן חשוב להעביר להם אזהרת טריגר לפני העברת השיחה.
- ניתן לאפשר לחניכים.ות לצאת מהפעולה ולחזור אליה בהתאם להרגשתם.ן ונוחיותם.ן.
- נעדיף לדבר על האחריות המוסרית שבסיפור זו, לאו דווקא על האחריות המשפטית.
- ניתן להעביר חלק מהפעילות- בהתאם להחלטת מדריכ.ת השכבה.
מתודה ראשונה- הסבר
נקריא לחניכים.ות את אזהרת הטריגר ונבדוק האם ישנן שאלות או הערות בנושא לפני שמתחילים.ות.
אזהרת טריגר: אנחנו הולכים.ות לעסוק עכשיו בסיפור המאופיין בהתנהגות מינית אלימה, אנו מבינים.ות שנושא זה עשוי להיות רגיש עבור חלק מאיתנו ויכול להוביל למחשבות והתמודדות רגשית לא פשוטה. חשוב לנו לשמור על אווירה נעימה, נשאיר את הציניות בחוץ ונזכור שכל אחד ואחת חווה את הנושא בצורה שונה. במידה ובאיזשהו שלב מישהו או מישהי מרגיש.ה לא בנוח, או כל קושי אחר, תרגישו חופשי לצאת, להתאוורר ולחזור במידה ותרצו. אני מזמינ.ה אתכם.ן לדבר איתי בכל שלב.
מתודה שניה- דיון בשאלה
- מה שמעתם.ן על מקרה האונס שהיה במלון הים האדום באילת? מה אתם.ן זוכרים.ות?
- מה חשבתם.ן והרגשתם.ן כלפי זה אז?
לאלו שלא מכירים.ות את המקרה, ניתן להסביר שבמתודה הבאה הסיפור מובא.
מתודה שלישית- עבודה משותפת
נחלק לחניכים.ות (לכל חניכ.ה עותק אישי) את הראיון הכתוב שנערך עם הנערה שנאנסה במלון. נבקש לסמן באופן עצמי משפטים שהזיזו אצלם.ן משהו בגוף או במחשבה- כעס, בהלה, עצב, הצלחה, שמחה וכו’. לאחר מכן, נערוך שיתוף קבוצתי על ידי שאלות מנחות. נשאל:
- איך אתם.ן מרגישים.ות לאחר קריאת הראיון? מהי התחושה שנותרה לכם.ן?
- אלו משפטים סימנתם.ן? מה הזיז אתכם.ן בעיקר?
- יש משהו שהייתם.ן רוצים להגיד לאותה הנערה?
- יש משהו שהייתם.ן רוצים להגיד לאותם הבחורים?
מתודה רביעית- הסבר
נציג לחניכים.ות את פסק הדין שהתקבל והוכרע לאחר שלוש שנים.
פסק הדין:
שלוש שנים אחרי שנערה בת 16 התלוננה שאנסו אותה עשרות גברים במלון הים האדום באילת, הורשעו בצהריים (רביעי- 27/9/23) 10 נאשמים בבית המשפט המחוזי בבאר שבע בעבירות שונות. הצעירה, שהתלוננה בהיותה נערה והיום בת 19, הגיעה לבית המשפט וצפתה בהכרעת הדין בשידור ישיר בחדר פרטי ונפרד.
ארבעה מבין הנאשמים, שני צעירים שהיו אז בני 26 ו-27 ושני נערים שהיו בני 17, נמצאו אשמים באונס בנסיבות מחמירות, של מי שהייתה אז נערה, “בהיותה במצב שמנע ממנה לתת הסכמה חופשית ותוך ניצול מצב זה”. הנאשמים הנוספים, כולם קטינים, למעט אחד שהיה בן 19, שלא קיימו עם המתלוננת מגע מיני ישיר אך צפו במתרחש, בין כששהו בתוך החדר ובין כשהציצו לתוכו לאחר שהתגודדו סביבו במסדרון ואף עודדו את חבריהם, נמצאו אשמים בעבירות של סיוע לאינוס, מעשים מגונים או שידול לאינוס, כל אחד לפי חלקו, וגם עבירות אלו בוצעו בנסיבות מחמירות.
בית המשפט סיכם את הכרעת הדין במילים הבאות: “החשיפה לראיות בתיק זה, לתמונות מן המסדרון של הנאשמים מתגודדים סביב החדר וצובאים עליו כאילו מתרחשת שם הצגה, פותחים את הדלת בחדר לא להם, מציצים, מצחקקים, נותנים ‘כיפים’ זה לזה, נכנסים לחדר והכול כשמה שהם רואים לנגד עיניהם בתוך החדר הוא את המתלוננת שרועה עירומה, כגופה או כפסל ואנשים עושים בה כבשלהם, הדירה שינה מעינינו”.
נשאל:
- האם הכרתם.ן את פסק הדין?
- כיצד החלטת פסק הדין גורמת לכם.ן להרגיש?
- האם תנועת הצופים קשורה למקרה זה? אם כן, איך? אם לא, למה לא?
- מה האחריות של תנועת הצופים סביב מקרים אלו? מה תפקידה?
- מהי האחריות האישית שיש לכל אחד ואחת מאיתנו?
סיכום למדריכ.ה:
מתוך הדברים שעלו, אפשר להבין שמיניות היא עניין הדדי בהכרח. יש לזכור כי יש בכוחנו את היכולת למנוע מצבים כאלו, חובתנו המוסרית היא לעשות כך. מיניות היא נושא המחייב בירור של רצון והסכמה באמצעות דיאלוג, והכל ייעשה רק מתוך רצון והסכמה חופשית. חשוב לבחור להיות אחראיים גם על עצמנו וגם על מי שאיתנו, כמו שהיינו עושים.ות בכל סיטואציה אחרת.
הנה כללי אצבע לזהות מתי הסיטואציה פחות הדדית ופחות בטוחה (אפשר לחלק דף כתוב או לכתוב איתם ביחד במרכז המעגל)-
- פערי כוחות: כשהסיטואציה לא הדדית זה תמרור אזהרה רציני. פערים בגיל, במספר המשתתפים, בניסיון המיני, בסטטוס החברתי, בשפה – יכולים להוביל לזה שצד אחד כופה משהו על הצד השני. אם יש פערים גדולים מדי, עדיף להימנע מכל מגע מיני.
- אלכוהול: קשה יותר לקבל החלטות תחת השפעת אלכוהול וסמים ולכן נעדיף להימנע ולקיים מגע מיני לא תחת השפעה של אלכוהול. כשאני נמצא עם אנשים שאני סומך עליהם, שאני מכירה את הגבולות שלי, שיש מבוגר אחראי למקרה שמשהו קורה או לא נוח לי. במצב של מגע מיני קשה יותר להיות קשוב וערני לצרכים של מי שאיתי.
- לא משכנעים אף אחד/ת: לא משכנעים מישהו.י לאקט מיני שהוא/היא לא רוצה, לא משכנעים מישהו.י לאקט מיני אם היא לא מביעה התעניינות ויוזמה אקטיבית במגע עצמו ולכל אורכו.
- להציע ולבקש ללא הפעלת לחץ: במידה ומשהו מסקרן אותנו והיינו רוצים להתנסות אפשר להציע בצורה מכבדת ולהשאיר מקום לסירוב.
- תקשורת: לשאול שאלות לאורך האקט המיני שמבררות האם לצד השני נעים ובטוח.
- צילום: ככלל, מעשים מיניים לא מצלמים! עדיף תמיד להימנע מצילום, גם אם בהסכמה, כי אין באמת שליטה על התמונות והסרטונים. במידה וצילמו (בהסכמה)- לא שולחים! אסור לשלוח, אסור להפיץ בשום מצב. אל תצלמו ואל תשלחו תמונות שלא הייתם מוכנים שיהיו תלויות על הקיר בכיתה.
לנוחיותכם.ן מצורף קובץ PDF עם זמן העצירה- זמן עצירה פסק הדין מקרה האונס באילת