הצעה לפורום מרכזים.ות הנהגתי- השתתפות בפרויקט האוצר האבוד

Loading

שמור\י תוכן

 

שאלה מרכזית: מהו פרויקט האוצר האבוד וכיצד הוא מתקשר למונח ‘אלטרואיזם’?

מסר מרכזי: היכרות עם פרויקט ‘האוצר האבוד’ והעמקה ברעיון העומד מאחוריו כאמצעי ליצירת חיבור מעשי של הצוותים המובילים בשבטים לפרויקט. פורום זה יוקדש גם לחלק פרקטי בו המרכזים.ות ישתתפו בקבלת החלטות הקשורות לפרויקט (בחירת העמותה אליה הכספים שיאספו יתרמו).

מתודה 1- משחק הדמיה

המשתתפים.ות יתחלקו לזוגות. כל זוג יקבל סכום של 100 ₪ (דמיוניים). נבקש מכל אחד מהזוגות לבחור איזה סכום הם.ן בוחרים.ות לתרום ואיזה סכום הם.ן בוחרים.ות להשאיר אצלם.ן (בין 0-100). נדגיש כי הם לא ידעו מראש מי מהמשתתפים.ות האחרים.ות ת.יקבל את סכום הכסף שהם תרמו.

כל זוג יביא למדריך.ה פתק עם הסכום אותו הם רוצים.ות לתרום. במידה והפעילות בזום נבקש מכל זוג לשלוח הודעה כתובה למדריך.ה עם הסכום.

המדריך.ה יחשבו את התוצאה הממוצעת של חלוקת הכספים (חיבור כלל הסכומים שנתרמו לחלק מספר המשתתפים.ות). בחשיפת הסכום לא נחשוף כמה כל אחד מהזוגות תרמו, אלא אם הם.ן יבחרו לשתף בעצמם.ן.

 

מתודה 2- דיון בשאלה+ הסבר

מה הסיבות שהביאו אתכם.ן לחלק את הכסף באופן בו בחרתם.ן לחלקו?

אם הייתה יודעים.ות מי עתיד לקבל את הסכום/ לאיזו מטרה סכום הכסף מיועד, האם זה היה משפיע על אופן החלוקה שלכם.ן?

במידה והייתם.ן צריכים.ות לחלק את הסכום לחבר.ה קרוב.ה או לבן/ בת משפחה, האם זה היה משפיע על אופן החלוקה?

למה לא שמרתם.ן את הכסף לעצמכם.ן?

נאמר: המשחק בו שיחקנו נקרא “משחק הדיקטטור” והוא משחק בתחום שנקרא כלכלה התנהגותית (להרחבה על המושג לחץ.י כאן).

השאלה האחרונה ששאלנו: “למה לא שמרתם הכל לעצמכם.ן?” היא השאלה המרכזית: הרי לקחתם מהחלק שלכם ונתתם לאחר, לכאורה בלי שום סיבה. אם היינו מספרים לכם על המשחק הזה מהצד – אולי הייתם אומרים.ות “ברור שהם יקחו הכל לעצמם.ן” – אבל במציאות, בניסוי הזה ובניסויים דומים – א.נשים לא שומרים.ות הכל לעצמם.ן למה בעצם?

 

אחד ההסברים לכך נמצא בהבנת המושג אלטרואיזם– אלטרו- זולת. אלטרואיזם הוא ההיפך מאגואיזם. הנטייה לפעול למען האחר, למען הזולת, ללא תמורה. בעברית: זולתניות מול אנוכיות.

ניתן לכתוב על הלוח/ על סמך משותף את המונחים- אלטרואיזם מול אגואיזם

נשאל: מהן הסיבות לקיומו של כל אחד מהדחפים?

דוגמא לסיבות שעולות לרוב:

אנוכיות – אני ארוויח יותר, יהיה יותר לי ולקרובים שלי, אני אנצח במשחק, אני לא אהיה פראייר, זה טבעי.

זולתניות – כי זה הוגן, אני ארגיש טוב יותר עם עצמי, יעזרו לי גם מתישהו.

נשאל:

  1. אילו דוגמאות לאלטרואיזם אתם מכירים מההיסטוריה/ מהטבע? ( אוסקר שינדלר, רועי קליין )
  2. האם קיים מקרה של אלטרואיזם טהור?

הערה למדריך.ה: בעת הזו החניכים.ות יכולים.ות להציף הרבה סיפורי גבורה ממלחמת חרבות ברזל. גם כאן חשוב להימנע מתיאורים גרפיים או סיפוריים שעלולים לחשוף לתוכן רגיש. חשוב שנשאיר את הבחירה על מידת ההיחשפות לכל חניך.ה לפי יכולתו.ה.

  1. מה לדעתכם.ן טבעי יותר? אנוכיות או זולתניות?

מתודה 3- הסבר+ חשיבה משותפת

ניצור חיבור רעיוני בין משחק ההדמיה (הניסוי בכלכלה התנהגותית).

נאמר: כפי שראינו במשחק ההדמיה ובדיון הקודם (ובכלל בתקופה האחרונה בחברה הישראלית) כשלאנשים ניתנת ההזדמנות, רובם.ן המכריע יבחר לתת.

לנו עכשיו יש בדיוק הזדמנות כזו.

במדינת ישראל מסתובבים קרוב ל 150 מליון ₪ רק בעשרות אגורות שאינם נמצאים במחזור הכלכלי. מה הכוונה שאינם נמצאים במחזור? הם תקועים לאנשים בקופסאות, בצנצנות בבית ולא משתמשים בהם ביום יום. לנו יש הזדמנות לעזור לזולת בעזרתם.

המטרה של האוצר האבוד היא לאתר את כל המטבעות האבודים הללו, לאסוף אותם יחד ולתרום אותם למטרה לפי בחירתנו.

ניתן להיעזר בהצגת הכתבה על המיזם ב-n12 המצורפת כאן.

הרחבה על הפרויקט:

בימי שגרה, הפרויקט עובד בתוך בתי הספר- כל כיתה בוחרת עמותה שקרובה לליבה, ויוצאת למסע לחיפוש אוצר אבוד (מטבעות של עשר אגורות וכסף קטן).  את כל הכסף שאספו הילדים- תורמים לעמותה הזו. בשנה״ל החולפת השתתפו כ 400 מוסדות חינוך ונאסף סכום אדיר של כ-חצי מליון ש״ח בעשרות אגורות בלבד שכבר נתרמו לעשרות עמותות ברחבי הארץ!

יש עוד המון אגורות שם בחוץ, המון שקלים בודדים שמחכים להפוך לאוצר. דווקא עכשיו, כשאנחנו בזמן של מלחמה, תנועת הצופים מתגייסת לאסוף את האוצרות האלו מהקהילה-  ואת הכסף שייאסף- נתרום לעמותות העוסקות בתרומה למאמץ הלחימה, לטובת תושבי העוטף והדרום.

ומכאן מה הלאה? נציג למרכזים.ות את תהליך ההשתתפות בפרויקט כפי שפורט במכתב התנועתי. נאפשר למרכזים.ות לשאול ולהעלות רעיונות יחד.

מעבר לבחירת העמותה: נציג למרכזים.ות את האופציות לעמותות אליהן ניתן לתרום את הכסף שייאסף ונקיים הצבעה.

 

 

חבר.ת צוות הנהגה יקר.ה!

תכנית ההכשרות למרכזי.ות שבטים נבנתה מתוך ראיה הוליסטית
המסתכלת על כלל ההכשרות שמרכז.ת השבט עובר.ת מרגע הכניסה לתפקיד.

התכנית בנויה מהכשרות הסמכה
המועברות בפורום תנועתי – קורס בסיסי, קורס מתקדם והכשרת בטיחות.

אתר זה נועד לשמש ככלי עבורך, חבר.ת צוות ההנהגה, לבנות תכנית הכשרות מקיפה,
איכותית ומדויקת עבור מעגל המרכזים.ות בהנהגתך.

בהצלחה!
דילוג לתוכן