
שמור\י תוכן
תודה להנהגת דרור על עריכת ההצעה הראשונית לישיבת מרכזים.ות בוגרים.ות
שאלה מרכזי: כיצד נייצר שיגרת חירום בשבטים ובהנהגה?
מתודה 1- שיתוף+ הסבר
ספיד דייט: נבקש מהמרכזים.ות להסתובב ברחבי החדר ובכל פעם שנעצור את ההסתובבות עליהם.ן לעמוד מול מרכז.ת אחר.ת ולדון על שאלה מנחה. במקרה שישיבת המרכזים.ות מועברת בזום ניתן להציג את השאלות המנחות ולאפשר לכל מרכז.ת לבחור שאלה אחת לענות עליה.
שאלות מנחות:
עם אילו אתגרים התמודדנו עד כה?
אילו דברים סייעו לי עד כה להתמודד עם מורכבויות השעה?
באילו תהליכים חינוכיים הייתי רוצה לקדם בתקופה הקרובה?
נחזור למליאה ונאפשר למי שרוצה לשתף, בדגש על השאלה האחרונה.
נאמר: מאז פרוץ מלחמת ‘חרבות ברזל’ חווינו עשייה רבה בשבטים- ניסיון ליצירת קשר אישי, חיזוק החוסן האישי והקבוצתי, התנדבויות כאמצעי לחיזוק לאומי וקהילתי ועוד. בישיבת המרכזים.ות הקרובה נעסוק בניסיון לייצר שיגרת חירום בשבטים ובהנהגות.
נציג בפני המרכזים.ות כלים שיסייעו להם.ן להעמיק את החשיבה בשלב הבא.
נאמר: השלב הראשון בניסיון לייצר שגרת חירום היא לנהל את הדאגות שאנו חשים.ות נוכח המצב ואת אי הודאות. נציין כי מתודיקה (חברה לפיתוח למידה) ריכזה מספר תובנות של פסיכולוגים וחוקרי קוגניציה בעניין זה:
- לא לנסות לשלוט בזה- הדאגה וכל רגש אחר שאנו חשים בימים אלו הוא תגובה נורמלית למצב לא נורמלי. הניסיון להפחית את חומרת התחושות עלול דווקא לשתק אותך עוד יותר. הגיוני כי כל אחד ואחת מאתנו יגיבו באופן אחר למצב ויעזרו בפתרונות שונים מול התחושות הקשות. זכרו: דאגה מתונה היא בריאה והיא גם זו שתניע אותנו לקבל את ההחלטות הנכונות לנו.
- לא לשפוט-לא מומלץ להתייסר או לשפוט את עצמנו על תחושת הדאגה או כל תחושה אחרת אותה אנו חשים.ות בעת הזו. טעות גדולה לחשוב שכל סביבתנו חזקה ורק אצלנו משהו ‘לא בסדר’. גם כאן, פעולות כאלו ירחיקו אותנו מאיזון ולא יקרבו אותנו אליו.
- התמקדות ב’כאן ועכשיו’- מחשבות יתר על העתיד יפגעו באפשרות לנשום. ככל שרק ניתן, כדאי לנסות לשהות ברגע ואפילו להנות קצת ממעט תחושת נינוחות שאפשר לזהות ב’עכשיו’, על אף שהוא מבלבל ומתעתע. גם בימים קשים יש רגעים קטנים של משפחתיות, רעות או קירבה אנושית בהם כדאי להיאחז. זהו הדבר הנכון בעיקר במצבים כמו שאנו חווים.ות כעת, משבר מתמשך של שבועות וחודשים שהיכולת לשלוט בו מצומצם ממילא.
- עיסוק בתחומים אחרים- התנתקות מודעת מהחדשות ומהרשתות החברתיות. מומלץ
להקדיש זמן לעיסוקים אחרים גם אם בהתחלה זה ייראה קצת מאולץ, לאט לאט הדבר יהפוך לטבעי.
- זיהוי ערכי הליבה שלנו- בתקופה של דאגה, תסכול, כעס אדיר ותחושת חוסר אונים- קיימת סכנה לאבדן עמוד השדרה המרכזי שלנו, ערכי הליבה שעל בסיסם אנו חיים. זאת כתוצאה מתחושת פורקן וצורך בהישרדות. על מנת להימנע מאובדן כזה, חשוב שנזכיר לעצמנו מהם הערכים שהכי חשובים לנו ושעליהם לא נתפשר, גם אם הדברים ילכו וידרדרו מסביבנו.
מתודה 3- חשיבה משותפת
נשאל: על מה אנו צריכים.ות לחשוב בהתייחס להפעלת הפעילות בימים הקרובים?
למלא את מחשבותיו במנטימטר.
נבחר 3-4 תשובות שחזרו על עצמן הכי הרבה פעמים ונחלק את המשתתפים.ות לחדרים בהתאם.
בכל חדר נשאל:
מדוע בחרתם.ן להצטרף לחדר זה?
איפה הנושא פוגש את השבט שלי כרגע?
נחלק דפי עבודה עצמאיים עם שאלות מנחות:
– מי השותפיםות בנושא הזה בעת הזו ?
– מה השותפות עם השותפיםות האלה תעזור לי בקידום הנושא?
– מה עוד הייתי רוצה שיקרה בהקשר לנושא הזה?
– מה צריך לקחת בחשבון בהתאמה למצב המדיני?
– רעיונות שיש לי לקידום הנושא.
– מה אני צריך מההנהגה בהיבט הזה?
– מה הצעדים הראשונים לפעולה?
בתום הזמן המשתתפים.ות בקבוצה הקטנה ישתפו במה שכתבו בדף האישי ויחשבו יחד על 3 יעדים שניתן לקדם בנושא זה ברמה השבטית ועל דרכי פעולה ל הגשמת כל יעד.
אחרי העבודה בקבוצות נחזור למליאה. כל קבוצה תציג את הנושא בו דנו ואת עיקרי הדברים שהם.ן חשבו עליהם.ן.
לסיום מומלץ להשאיר זמן לשאלות כלליות/ להצפת דילמות.