
שמור\י תוכן

אין

אין

אין
בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את האדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: “ראה מעשיי כמה נאים ומשובחים הם, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך” (מדרש קהלת רבה, פרשה ז’)
הצופה הוא חבר מועיל בחברה, אוהב עבודה ועוזר לזולת (מתוך מידות הצופה)
תנועת הצופים שואפת לקחת חלק משמעותי ופעיל בחיי החברה ולחזק את הזיקה של חברי התנועה לקהילה המקומית, הישראלית והכלל עולמית. אחת ממטרות הפעילות החינוכית בשבטים היא העמקת תחושת האחריות והמעורבות החברתית של החניכים לסביבה בה אנו חיים דרך העלאת מודעות, חשיפה לתכנים וכמובן התנסות ועשייה. במידות הצופה, עליהן מושתתת התפיסה החינוכית של הצופים, נאמר כי “הצופה חובב את החי והצומח ומגן עליהם.” למעשה, אחד מעקרונות ההדרכה הצופית (יחד עם קבוצה קטנה ואתגר) הוא החיבור לטבע. מכאן שהצופים עוסקים תדיר בערכים סביבתיים וביחסי הגומלין שבין אדם לטבע ומעניקים לכך חשיבות מיוחדת.
מודל השבט הירוק פותח הזדמנות חינוכית לשבטי צופים החפצים להעניק התייחסות מיוחדת לתכנים ולעשייה סביבתית בשבט, דרך חשיבה ושיח על נושאים סביבתיים ועד לשינוי פני השבט ואורח החיים בו. שבט ירוק מוצלח הוא זה שהעיסוק הסביבתי בו הוא חלק בלתי נפרד מהשפה ומההתנהלות היומיומית, הוא מתבטא במרחב ובמגוון פעילויות והוא נוגע בכל שכבות הגיל.
**יש להכיר את מודל השבט הירוק טרם שיחת החניכה משום שהוא מכיל בתוכו פרטי מידע, קישורים ורעיונות שיוכלו להעשיר את השיחה ולתרום לקידום הנושא בשבט.
[נספחים] נספחים: אין
[עזרים] עזרים: אין
[זמן] זמן פעילות: אין
- ספר/י על הובלת התחום בשבט – מי מרכז את התהליך? מי חבר בוועדה הירוקה ובאיזו תדירות הם נפגשים?
- תאר/י את התכנית השנתית שלכם לפעילות ירוקה בשבט (כל שבט ירוק נכנס לפרויקט על סמך תכנית שהגיש ושאושרה על ידי וועדה בין משרדית. מרכזי השבט צריכים להכיר את התכנית ואם הם לא, זה זמן טוב לעבור עליה ביחד. עותקים של כל התכניות ניתן להשיג במחלקת הדרכה.)
- באיזה אופן אתם משלבים עשייה ירוקה בפעילות השגרתית בשבט? כיצד היא מגיעה לידי ביטוי באירועי שיא (טיולים ומפעלים שבטיים)?
- ספר/י על פעילות “ירוקה” מוצלחת שקרתה בשבט. מה הפך אותה למוצלחת לדעתך? הצעה: ניתן לבקש מהמרכז/ת לצלם תמונה שמבטאת את אורח החיים הירוק של השבט ולהשתמש בה בשיחת החניכה כמצע לשיח.
- אילו נקודות זקוקות לחיזוק בשבט שלך בתחום הגנת הסביבה? אפשר לחשוב ביחד על תהליך שקשור לאחת הנקודות החלשות. למשל – אם הם עושים פעילות ירוקה נפלאה אך היא לא נגישה לקהילה ואין בה הסתכלות על סביבת השבט, אפשר לכוון לשיתוף פעולה עם גופים ירוקים בעיר/יישוב ולשוחח על דרכים להנחיל את ערכי הסביבה והקיימות גם בקהילה.
- האם יש לך רעיונות לעשייה ירוקה שטרם הגשמת? מומלץ לבחור רעיון אחד או שניים, “לפרק” אותם למשימות ולסייע למרכז/ת להפוך חלום למציאות.
[נספחים] נספחים: אין
[עזרים] עזרים: אין
[זמן] זמן פעילות: אין