דבר מחלקת הדרכה בנוגע להדרכה על פי התפיסה החינוכית של תנועת הצופים

Loading

שמור\י תוכן

צוותי הנהגות יקרים,

אנא קראו את המסר הבא ממחלקת הדרכה והעבירו אותו במילותיכם ובדרכים העומדות לרשותכם למרכזי.ות השבטים. 

 

בתקופת הקורונה אנחנו עדים למדריכים ומדריכות שפועלים כנגד כל הסיכויים על מנת להבטיח חינוך צופי מיטבי על פי התפיסה החינוכית של תנועת הצופים, על אף התנאים המורכבים שמביאה תקופת הקורונה. הדרכה באמצעים מקוונים היא רחוקה מלהיות אידאלית והיא דורשת מכולנו שימוש בכלים שונים מהרגיל.  

במקביל לכך, אנחנו נתקלים בפעילויות קבוצתיות שאינן עומדות בקנה אחד עם המסע בצופים ואינן משקפות את הערכים והמסרים שהתנועה שואפת להנחיל. אין כאן כדי לשפוט מדריכים ומדריכות צעירים, שחלקם לא חוו שנת קורס מושלמת בגלל הקורונה ובעצמם מתמודדים עם אתגרים גדולים יום-יום. אך כן נרצה לציין את חשיבות ההכוונה והליווי שהם מקבלים בעת הזאת. אולי זה מתוך כוונה “להקליל” את המפגש ולשמור על נוכחות גבוהה בפעילות ואולי משום שהם בעצמם.ן כבר שחוקים או מתקשים ללהטט בין לימודים מקוונים, שהות ממושכת בבית והדרכה בצופים. כך או כך התוצאה לפעמים היא פעילות מאוד שטחית כמו למשל: אתגרי תחרות בטיק טוק, צילומי סלפי, העלאת תכנים לרשתות חברתיות וניקוד על פי מספר הלייקים, ושאר פעילויות חברתיות שמקנות הפוגה אבל אין בהן את הערך אליו מכוונת פעילות חינוכית צופית. כמובן שמשחקים הם חשובים אבל הבעיה היא במינונים וכמובן בהפעלת שיקול הדעת על איזה משחק מתאים במסגרת פעילות צופים ואיזה לא.  

 

כדי להצליח להתמודד עם המתואר לעיל נבקש לחדד ולהדגיש מספר דברים: 

מרחב בטוח – החניכים והחניכות שלנו נמצאים במצב חשוף יותר מתמיד. המסכים פתוחים בתוך הבתים שלהם ולכן הגבול בין מה שפרטי לבין מה שציבורי מיטשטש וכל מורה או מדריך רואה את פנים חדרם ומשפחתם ולא תמיד זה נוח להם.  

יש להביע רגישות גבוהה לכך שהחניכים והחניכות מרגישים שעכשיו רואים הכל – האח הקטן שמציק באמצע פעולה, הורה שחולף עם מגב מאחור, החדר המשותף שיש בו יותר כביסה מאשר כיסא גיימינג. בסיטואציה הזאת לבקש מהם.ן להצטלם ולפרסם ברשתות החברתיות, לענות על שאלות אישיות שמעוררות מבוכה ולשתף במעט שעוד נשאר להם פרטי, עלול להציב אותם במצב לא נעים. 

אל תשתפו אותם בתמונות אישיות שלא הייתם משתפים לפני הקורונה, אל תדרשו מהם לעשות זאת ואל תקיימו תחרויות שהניצחון בהן הוא על פי מספר הצפיות. האמצעים המקוונים שבהם אנחנו משתמשים נועדו להעצים את החוויה החינוכית ולא להחליף אותה בביטויים שטחיים המודדים פופולריות.  

 

תפקיד הרשג”ד.ית הוא חשוב וצריך לשמור עליו, על אחת כמה וכמה כשהפעילות קורית מרחוק ולא כולנו במרחב השבטי בו ניתן לתצפת על הנעשה ולמשב את הפעילות. ולכן בקשו מהם: 

  1. להקפיד על ישיבות צוות קבועות שבהן יועברו הכשרות, העשרות ושיתוף ברעיונות – היעזרו באתר המסע בצופים שבו יש תכנים מתאימים לרשג”דים, מהם יוכלו לבחור ולבנות את הישיבות המותאמות לצוות שלהם. 
  2. להשתמש באתר המסע בצופים כדי לעבור על הפעילויות שהמדריכים והמדריכות בונים ומכינים לקראת כל פעולה. לכל רשג”ד יש גישה למסלולים של כל הצוות שלו ושם אפשר לקבל אינדיקציה על סוגי המשחקים, השאלות לדיון וכל תוכן שאמור להיות מועבר לחניכים.ות. אם נתקלים בתוכן שאינו מותאם לגיל או לצופים זאת הזדמנות להרים טלפון, לקיים שיחה אישית ולתת סיוע כי אף אחד לא נולד מדריך וצריך עזרה בדרך. 
  3. לבקר בפעולות – נצלו את אחד מיתרונות הזום והוא האפשרות להצטרף לפעולה, אולי אפילו לכמה פעולות בלחיצת כפתור. חלק מתפקידנו החינוכי הוא לבקר, לתצפת ולמשב, אין סיבה להרגיש מאוים או לחשוש מביקור שכזה, זהו המדד הטוב ביותר שיש לאיכות ההדרכה העוברת בפועל. 

 

חזקו ביטויים של הדרכה טובה! תנו דוגמה לפעילויות מתאימות, שבחו מדריכים ומדריכות שנותנים ערך מוסף לחניכים ולחניכות והעבירו את המסר דרך  מה שראוי ונכון. 

 

כאן לכל שאלה או התייעצות, 

 

מחלקת הדרכה 

 

 

חבר.ת צוות הנהגה יקר.ה!

תכנית ההכשרות למרכזי.ות שבטים נבנתה מתוך ראיה הוליסטית
המסתכלת על כלל ההכשרות שמרכז.ת השבט עובר.ת מרגע הכניסה לתפקיד.

התכנית בנויה מהכשרות הסמכה
המועברות בפורום תנועתי – קורס בסיסי, קורס מתקדם והכשרת בטיחות.

אתר זה נועד לשמש ככלי עבורך, חבר.ת צוות ההנהגה, לבנות תכנית הכשרות מקיפה,
איכותית ומדויקת עבור מעגל המרכזים.ות בהנהגתך.

בהצלחה!
דילוג לתוכן