בריונות ברשת: אילו מאפיינים יש לתופעת הבריונות ברשת וכיצד ניתן להתמודד עם תופעה זו?

Loading

שמור\י תוכן

בשנים האחרונות האינטרנט הוא חלק בלתי נפרק מחיינו וכמו גם השימוש ברשתות החברתיות- וואטסאפ, סנאפצ’ט, אינסטגרם. מרבית התופעות הקשורות להתפתחות הטכנולוגית והאינטרנט הן חיוביות אלא שלצידן קיימות גם תופעות שליליות, שהכואבת וההרסנית ביותר בהן היא תופעת הבריונות ברשת. בריונות ברשת היא התנהגות פוגענית שמבצעיה משתמשים באמצעים טכנולוגיים כמו האינטרנט או הטלפון הנייד על מנת להשמיץ, להטריד, להביך, להפחיד או לתקוף משהו. בריונות מקוונת יכולה להיות מילולית, והיא יכולה להתבטא גם בפרסום ואף בהפצה של תמונות או סרטונים.

חשוב לזכור שהחיים ברשת אינם משקפים את המציאות. והם מייצרים אשליה של שליטה על התכנים שאנחנו צורכים.

השימוש הנרחב בערוצי תוכן מגוונים ובערוצים החברתיים מבטלים מרחק ומרחב, ומהווים הרבה פעמים תחליף לקירבה ממשית ולמפגש בין אישי. הבריונות ברשת קיימת בכל מקום- מדובר בתופעה מאוד רחבה, קשה לזיהוי ומתבטאת באופנים שונים מהבריונות הקלאסית של פעם. העולם הווירטואלי מעניין, מרגש, מעשיר, מגוון… אך גם ממכר, מפתה, מסוכן, מטריד… ובשל השינויים הרבים והתדירים שאנחנו עומדים בפניהם במרחב האינטרנט, עלינו להמשיך בדרך של למידה והתעדכנות.

3

אין 

2

סמארטפונים ולוח

1

75 דק’

המרכזים צריכים למצוא דוגמאות לבריונות ברשת: סרטונים, פוסטים, עמודי פייסבוק, קבוצות ווטסאפ..

ניתן לכתוב מילות מפתח ברשת: ילד כאפות/תמותי/ההומו/אוטיסט/שמנה וכד’.

[נספחים] נספחים: אין

[עזרים] עזרים: סמארטפונים

[זמן] זמן פעילות: 5 דק’

  1. עושים סבב שיתוף בו המרכזים מציפים את מה שמצאו ברשת, תוך התייחסות לשאלה:

מה המאפיינים של המקרה? מדוע הוא קרה? מי היו השותפים לו? מה היו תוצאותיו?

  1. לאחר מכן נשאל- מה מאפיין בריונות ברשת? (אם אנחנו יוצאים מנק’ הנחה כי הבריונות הייתה קיימת כל הזמן).

נרכז את התשובות, בדגש על המאפיינים על הלוח- כאלו שמייחדים את הרשת עצמה.

(תופעת העדר- הקבוצה כולה מגיבה בצורה מסויימת כלפי מישהו, ואני אינני יכול להתנגד ולהיות מחוץ לקבוצה.. אנונימיות- דיבור בוטה ולא מרוסן, חזרה על ההתנהגויות הפוגעות, הסלמה של ההתנהגויות. טקסטואליות- התקשורת נשארת מתועדת ומאריכה את חווית הפגיעה. הפצה- קהל רחב, מגוון אפשרויות לפגיעה, קל להפיץ הלאה, כולם ראו, כולם יודעים. אי ניראות- פחות תחושת חרטה ואי אמפתיה כלפי הקורבן).

[נספחים] נספחים: אין

[עזרים] עזרים: אין

[זמן] זמן פעילות: 45 דק’

מחלקים את המרכזים לקבוצות קטנות.
בקבוצה, המרכזים יבחרו מתוך הסרטונים והחומרים שמצאו בהתחלה- סרטון/חומר אחד שהם רוצים להתמודד איתו- מתוכו עליהם לחשוב בסיעור מוחות על דרכי התמודדות אופציונליות לאותה הסיטואציה, כאשר מדובר על סיטואציה שנתקלתי בה בשבט ועליי להתמודד איתה כעת.

חשוב! חלקו את הלוח ל2 חלקים: מניעה והתמודדות, הקפידו לדבר עם המרכזים על ההתמודדות עם האירוע, אך אל תשכחו כי עלינו לעסוק כבר מעכשיו גם במניעה, ולהתייחס אלייה.

חשוב להתייחס בהתמודדות הסיטואציה גם עם הפוגע, גם עם הנפגע וגם עם המתבוננים מהצד.

  • לאחר יחידה זו צריכה להתקיים שיחת חניכה בין המרכזים של השבט למלווה השבטי. הנוגעת באופן נקודתי במאפיינים של השבט.

[נספחים] נספחים: אין

[עזרים] עזרים: לוח

[זמן] זמן פעילות: 25 דק’

חבר.ת צוות הנהגה יקר.ה!

תכנית ההכשרות למרכזי.ות שבטים נבנתה מתוך ראיה הוליסטית
המסתכלת על כלל ההכשרות שמרכז.ת השבט עובר.ת מרגע הכניסה לתפקיד.

התכנית בנויה מהכשרות הסמכה
המועברות בפורום תנועתי – קורס בסיסי, קורס מתקדם והכשרת בטיחות.

אתר זה נועד לשמש ככלי עבורך, חבר.ת צוות ההנהגה, לבנות תכנית הכשרות מקיפה,
איכותית ומדויקת עבור מעגל המרכזים.ות בהנהגתך.

בהצלחה!
דילוג לתוכן