איך פותחים שנה

Loading

שמור\י תוכן

3

0

2

0

1

60 דקות

זוהי שיחת ליווי מעט עיונית בה נדבר עם מרכז/י/ות השבט על פתיחת השנה בשבט- הפקות לקחים משנים קודמות, תכנון נוכחי, ונעבור ביחד על לו”ז פתיחת שנה לשבט- דגשים, נקודות תורפה, נקודות חשובות ויוזמות רלוונטיות.

תחילה עוברים יחד על תיק החפיפה “ומפצחים אותו”. חשוב מאוד לגעת בנקודות שהמרכז החדש פחות מכיר, על מה אנחנו מאמינים שחשוב להתמקד בשבט הנוכחי (כמו למשל חשיבות הקהילה או בעיית ההורים וכו’).

בהמשך, עוברים עם המרכז על היחידה של פתיחת השנה שעברה בישיבת המרכזים. מתוך היחידה מעלים מורכבויות המותאמות לשבט, איפה הנקודות היותר חזקות בתהליך פתיחת השנה ואיפה הנקודות החלשות שבהן עלינו להתמקד.

לבסוף, עוברים יחד על המיילים שנשלחו בתקופה האחרונה “ומתרגמים” למרכז את הנדרש.

  • חשוב מאוד שהמרכז יבין מה מצפים ממנו, מהפרטים הקטנים עד התמונה הכוללת.
  • חשוב להיכנס עם המרכז שלנו לרזולוציית המשימות הנדרשות ממנו ותאום הציפיות לגביהן: מה אני מצפה ממנו לעשות לפני אירועים מסוימים, כיצד סוגרים הרשמה, עם מה הוא צריך להגיע למפגשים, עם מי עליו עוד לקבוע שיחותפגישות..

משתפים בתובנות ומחשבות שעלו בעקבות הלימוד. חלק זה חופשי ותלוי במידת הרצון של הנוכחים לשתף.

לבחירתך, ניתן להתמקד בשאלות שונות מתוך השאלון.

חלק זה יוקדש לשיח על תנועת הצופים ותפקידה בחברה הישראלית, לקשר בין התנועה וההנהגות .

יש לבחור מראש סדרה של 3-5 שאלות להתמקדות (לא ניתן לקיים דיון מעמיק על כל השאלות).

חשוב לציין כי השאלות הן שאלות פתיחה לשיח מעמיק בנושא השאלה. הרעיון הוא להשתמש בשאלות הללו כדי לפתוח פתח לדיון בעולם התוכן שהשאלה מאפשרת. בנוסף, כל השאלות הן נגזרות של הקטעים והשאלות הקודמות. לפני שצוללים לשאלה, כדאי לעשות את הקישור.

  1. אם נחזור לחלק “לאן תיקח הדרך”, מה לדעתנו צריכה להיות דרכה של תנועת הצופים? באיזו דרך היא פועלת? האם תנועת הצופים צריכה ללוות את הדרך או להנחות את הדרך?
  2. מה תפקידה של תנועת הצופים בחברה הישראלית? האם זו מסגרת חינוכית לילדים ונוער המתחנכים בה, או שיש לה תפקיד כלפי החברה הישראלית בכלל?
  3. בבואנו לחנך, כיצד עלינו לפעול- לחנך לערך או לחנך בערך (דמוקרטיה, אקטיביזם, סובלנות, קבלת השונה….)? האם יכול האחד להתקיים ללא השני? האם אנו עושים זאת היום? האם נדרשים מאיתנו ויתורים על מנת לחנך ב-? האם אנחנו מוכנים לוותר עליהם?
  4. אם נחזור לסיפור הגרזן, מהו הגרזן שתנועת הצופים צריכה להשחיז? לשם מה היא צריכה להשחיז אותו? מה הם העצים עליהם פועלים הגרזנים?
  5. מה אנחנו רוצים לכרות ומה אנחנו רוצים לבנות?
  6. אם נחזור לסיפור תקומתו של העץ, מהו הגזע ומי הם הענפים של תנועת הצופים? מה צריכה להיות מערכת היחסים בין אלו?
  7. מהי מערכת היחסים הרצויה בין תנועת הצופים ובין ההנהגות?
  8. מה צריכים להיות פירותיה של תנועת הצופים?
  9. אם נחזור לסיפור הישן יתחדש והחדש יתקדש- מה תנועת הצופים צריכה להשאיר מאחור והיכן היא צריכה להתחדש? מה הם ה”ישנים” שצריך לחדש ומה הם ה”ישנים” שצריך לקדש?
המרכז/ת ומלווה השבט פורסים לו”ז שנתי הנהגתי של פתיחת השנה וממרכזים את הפעולה הראשונה. כעת בחשיבה משותפת יכניסו ללו”ז את כלל הנגזרות אשר אמורות לצוף מפתחית השנה הזו, למשל:
ישיבת מרכזים צעירים ראשונה
ישיבת דרג מתנדב
תדריך לשכב”ג
פעולות שכבה להכנה
בחינת הפעולות
גיוסים
סמינר פתיחת שנה
וכמובן- יוזמות נוספות שידרשו ממנו, ומהדברים שמביא איתו ואספנו בחלק הקודם של הישיבה. מחשבות, ציפיות, תכנונים, ועוד.
חבר.ת צוות הנהגה יקר.ה!

תכנית ההכשרות למרכזי.ות שבטים נבנתה מתוך ראיה הוליסטית
המסתכלת על כלל ההכשרות שמרכז.ת השבט עובר.ת מרגע הכניסה לתפקיד.

התכנית בנויה מהכשרות הסמכה
המועברות בפורום תנועתי – קורס בסיסי, קורס מתקדם והכשרת בטיחות.

אתר זה נועד לשמש ככלי עבורך, חבר.ת צוות ההנהגה, לבנות תכנית הכשרות מקיפה,
איכותית ומדויקת עבור מעגל המרכזים.ות בהנהגתך.

בהצלחה!
דילוג לתוכן