
שמור\י תוכן
פתיחת שנת הפעילות הצופית היא המפעל הגדול ביותר שלנו, כתנועה, כהנהגות, כשבטים. וככזו, היא דורשת מהמרכזים והמרכזות בשבטים לא מעט הכנות, הכשרות ועיסוק. במקביל אנחנו עסוקות.ים בגיוס של כוח אדם נוסף לשבטים, בחפיפות, תהליכי כניסה ועוד.
המאפיין היחיד המשותף לכל המרכזים.ות הבוגרים.ות בשבטים שלנו הוא התפקיד שלהם (וגם על זה אפשר לדון ולהתווכח…).
בחלוקה רחבה יותר נסתכל על 3 סוגים:
- מרכז.ת חדש.ה שמרכז.ת את השבט שלה.ו (שהצטרף.ה אחרי פתיחת שנת תשפ”ב)
- מרכז.ת חדש.ה שמרכז.ת שבט שלא גדל.ה בו. (שהצטרף.ה אחרי פתיחת שנת תשפ”ב)
- מרכז.ת ממשיך.ה (שפתח.ה את שנת תשפ”ב)
מרכז.ת ממשיך.ה:
נראה כי זה הסוג הפשוט יותר עבורנו, הן מכירות את השבט, שיבצו את החניכים, אנחנו מכירות.ים את החוזקות והחולשות שלהם.ן. אבל דווקא כאן ניתן לעשות עוד קפיצת מדרגה לשלב הבא.
נתחיל מלשאול – מה את.ה זוכר.ת מהיום פעילות הראשון בשנה שעברה?
מה היה התהליך המקדים? מה היה חסר בו? מה עוד צריך לשים לב?
יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי לשפר את ימי הפעילות הראשון ביחד עם מרכז.ת בוגר.ת ממשיכה:
- לחשוב ביחד על היום פעילות הראשון של תשפ”ב ולנסות לדייק ביחד את הדברים, לחשוב מה עוד צריך, את מי עוד צריך להזמין, מה עוד חשוב לדבר עליו קודם.
- לזכור – יום פעילות ראשון הוא רק הפתיח לפתיחת שנה, החודש הראשון של הפעילות הצופית הוא מגוון, אפשר לעסוק דווקא ביום הפעילות השני והשלישי, לשאול מה עושות כשחניך לא מגיע לפעולה השנייה?
איך ממשבות את הפעולה בסיומה או במהלכה?
מה עושים עם קבוצות גדולות מדי? קטנות מאוד? - חלוקת קבוצות – הפעילויוות הראשונות משמשות על מנת להכיר את החניכים והחניכות, דרך הפעולות האלה צריך לחשוב איך נדע את מי לשבץ באיזה קבוצה?
מרכז.ת חדש.ה שמרכז.ת את השבט שלו.ה:
התפקיד שלנו כמלווה.ת השבט במקרים כאלה הוא לצמצם את השנים שעברו מאז סיום כיתה יב’ בשבט, לחבר לתהליכים בשבט ובתנועה שקרו בשנים האחרונות ולעורר שאלות על המוכר והידוע שהתקיים עד אז בשבט.
- יום פעילות ראשון – הרבה דברים השתנו בתנועה בשנים האחרונות באופי פעולות פתיחת שנה, יותר היכרות עם המדריך.ה ופחות “חיפוש אחרי המדריך.ה”, גמישות בקבוצות בפתיחת שנה, סדר מקדים וחלוקה של שטחי פעילות, “סימון” הצוות המוביל (בלון, סרט, שילוט) ועוד.
חשוב לזכור שגם אם היינו פה בשנים האחרונות וגם אם לא, המרכז.ת החדש.ה לא בהכרח מכיר.ה את הדברים, אך אפשר לצמצם את הפער הזה ולעדכן במתרחש. - ימי פעילות ראשונים – יש המון הכנות לקראת היום פעילות הראשון (חינוכיות ולוגיסטיות), אך חשוב לחשוב יחד – איך נלמד לימי פעילות הבאים? מה מאפיין את כל ימי הפעילות הראשונים בשבט? מה אני צריך.ה כדי שגם היום פעילות השני והשלישי יהיה משמעותי עבור כל חניך.ה?
- חלוקת קבוצות – המרכז.ת החדש.ה לא בהכרח מחובר.ת לחלוקה הלא מגדרית של הקבוצות, לרוב יש שמירה על הקיים והמוכר ופחות שינויים בטח בתחילת השנה. כאן זו ההזדמנות שלנו לתת אפשרויות נוספות, להסביר איך אפשר לחלק את הקבוצות בצורה אחרת, עם מי נהיה בקשר בבתי הספר.
- תקשורת עם הורים – פתיחת שנת הפעילות מזמנת שיחות רבות עם הורים, בין אם בימי הפעילות, בשיחות טלפון ובעיסוק ברישום. נכון להקדיש זמן לאיך מדברות עם הורים? מה התפקיד של המרכז בקשר עם הורי החניכים? ואיך אפשר לקיים תקשורת מיטיבה גם בשעת קונפליקט.
מרכז.ת חדש.ה שמרכז.ת שבט שלא גדל.ה בו:
בתוך קבוצה זו יש שתי אופציות – מרכז.ת שגדל.ה בתנועת הצופים ובהנהגה, מרכז.ת שלא גדל.ה בתנועה כלל.
מרכז.ת שלא גדל.ה בתנועת הצופים נכון לבצע פירוק של כל חלק וחלק, של יום פעילות, להציע ללכת ליום פעילות בשבט אחר, ללוות באופן קרוב וצמוד לאורך התהליך. הרבה דברים שלנו ברורים לא בהכרח ברורים עבור מי שלא מכיר.ה את התנועה.
מרכז.ת שגדל.ה בתנועת הצופים מכיר.ה את הנושא, את המונחים ולעיתים גם את אופן ההתנהלות באופן כללי (על אף שכל שבט ושבט מיוחד ומתנהל בצורה קצת שונה).
- יום פעילות ראשון – איך מכינות.ים את היום פעילות הראשון? מה קורה בשבט שאת.ה מרכז.ת? מה שונה או יכול להיות שונה בין השבטים? מה חשוב לנו ואנחנו לא רוצות.ים לוותר עליו ומה אפשר ללמוד מהשבט שהגעתי אליו? מתוך כל אלה חשוב לחשוב האם נכון לבקש מראש.ת השבט להיות נוכח.ת ביום פעילות הראשון, לקיים ישיבה/ליווי למרכזים.ות הצעירים.ות ביחד עם המלווה השבטי ועוד.
- ימי פעילות ראשונים – סיכום היום פעילות הראשון משמעותי ויכול להיות מאוד מקדם, לשאול את המרכז.ת – מה שונה? מה דומה? מה אהבת? מה היית רוצה לשפר?. היכולת להסתכל בעין ביקורתית על המתרחש אפשרית אבל דורשת כתיבה ותכנון ולא רק “רצון לשנות”. חשוב להשתמש ביום פעילות הראשון לדייק את שאר ימי הפעילות הראשונים.
- חלוקה לקבוצות – מה היה נהוג בשבט עד כה? מה היה נהוג בשבט הקודם? כמה שינויים אפשריים וכמה הם מאתגרים? חלוקה שונה של קבוצות, היכרות אחרת בין המדריכות לחניכים עשויה להיות מאתגרת. חשוב לשאול את המרכז.ת לדעתם.ן, לשאול מה אפשר ללמוד ואיך אפשר להתאים, לשפר ולשמר את הדברים.